Направете си голяма вана с мехурчета, избършете праха от своя Уокмен и пуснете Kiss на Принс – време е да отпразнуваме 35-ата годишнина на „Хубава жена“, който излезе на големия екран на 23 март 1990 година.
Въпреки че много романтични комедии включват захаросани истории за запознанство с перфектния мъж, тук историята разказва за богатия корпоративен магнат Едуард Луис (Ричард Гиър), който наема проститутката Вивиан Уорд (Джулия Робъртс) да бъде негов ескорт за седмица, за да му прави компания и да бъде негова придружителка на събития.
Двамата сключват сделка за 3000 долара – плюс луксозни дрехи и аксесоари – и без целувки по устните. Той я води на опера и на поло състезание, тя го отпуска и го откъсва от работата за известно време, а публиката се влюбва в тях. Малко по-късно във филма и те не могат да устоят на химията помежду си.
Докато сериозните теми за разделение на класите и половете подчертават сюжета, химията между Гиър и Робъртс – заедно с невероятния избор на песни, перфектния сценарий и незабравима мода – е това, което е останало в ума на феновете десетилетия по-късно.
В чест на 35 години от премиерата на „Хубава жена“, прочетете някои забавни факти, които ще ви впечатлят и ще ви върнат в ерата на хубавото романтично кино.
1. Филмът първоначално е имал друго заглавие
Сценарият на Джонатан Фредерик Лоутън първоначално носел друго име. Вместо „Хубава жена“ е можело да гледаме „3000“ – сумата за една седмица с Вивиан. Това все още е заглавието, когато от Disney за първи път представят идеята пред вече покойния режисьор Гари Маршал.
Филмът е преименуван на „Хубава жена“, базирайки се на песента Oh, Pretty Woman на Рой Орбисън, която може да бъде чута, докато Вивиан пазарува. Парчето също така се появява и в оригиналния саундтрак на лентата.
2. Идеята е била малко по-мрачна
В допълнение към промяната на заглавието, от Гари се очаквало да олекоти сценария. Идеята за филма винаги е била завъртяна около проститутка, но в оригинала е бил изложен животът на не толкова голяма късметлийка като Вивиан, която в крайна сметка не заживява щастливо със своя бизнесмен.
Лоутън казва пред Vanity Fair през 2015 година, че се вдъхновил за филма от криминалния трилър Wall Street от 1987 година.
„Бях чувал за това и за целия проблем с финансистите, които унищожават компании. Помислих си за идеята, че един от тези хора ще срещне някого, който е засегнат от това, което прави“, казва той.
В поредицата Actors on Actors на Variety през 2019 година Джулия Робъртс споделя, че оригиналният край за Вивиан в „3000“ е бил нещастен.
„Тя е изхвърлена от колата, парите са хвърлени по нея, доколкото не ме лъже паметта, и човекът просто отпрашва, оставяйки я в някаква мръсна уличка“, разказа актрисата.
Въпреки че не посочва дали Едуард е този, който изоставя Вивиан в края на първия сценарий, това е далеч от финала, който виждаме на екран през 1990 година.
Ричард Гиър и Джулия Робъртс са първите избори за ролите си
В епизода за „Хубава жена“ на документалната поредица The Movies That Made Us на Netflix, продуцентът Гари Голдщайн каза, че Джулия Робъртс и Ричард Гиър са били първи избори за главните роли. Той споделя, че искал Робъртс като Вивиан заради нейното изпълнение в Mystic Pizza от 1988 година – въпреки че по това време тя въобще не е известна. Неговият първи избор за Едуард е Ричард Гиър, когото гледа в American Gigolo през 1980 и An Officer and a Gentleman две години по-късно.
Робъртс веднага се съгласява на предложението, но Гиър първоначално го отхвърля заради начина, по който героят му е представен. След като Disney поемат контрол над филма, те не са много сигурни дали искат неизвестна по това време актриса като Джулия да изиграе главната женска роля.
С първоначалния мрачен сценарий е имало възможност да гледаме отново Мишел Пфайфър и Ал Пачино заедно на екран. Все пак от Disney връщат Робъртс на борда, когато звездата ѝ започва да блести все по-силно в Холивуд.
Ал Пачино се отказва от проекта, въпреки че дори чете реплики с Джулия. Бърт Рейнолдс също се разминава с ролята по собствено желание. През 2018 година той е попитан каква е причината да откаже предложението, той отговаря „Защото съм идиот“.
Промяната в собствеността на филма води до пренаписване на сценария, за да се направи Едуард по-малко токсичен. Това кара Гиър да преосмисли решението си и да се срещне отново с Гари и Робъртс.
През 2015 година актьорът разкри, че бележка, дадена му от Джулия по време на срещата им, го е накарала да приеме ролята. На нея пишело само „Моля те, кажи да“. Както знаем, Гиър изпълнява желанието на колежката си.
4. Джулия Робъртс имала едно условие преди началото на снимки
Според New York Post, когато Джулия Робъртс се среща за първи път с режисьора Гари Маршал, за да говорят за ролята на Вивиан, първото нещо, което тя му казва е, „Няма да бъда гола“. Актрисата е едва на 20 години, когато започват снимките на „Хубава жена“, а на снимачната площадка празнува своя 21-и рожден ден.
5. Сцената с колието е импровизирана
Една от най-запомнящите се сцени във филма е, когато Едуард подарява огърлица на Вивиан. Той затваря кутията малко по-шумно, докато Робъртс пипа колието, което я кара да подскочи, а малко по-късно да избухне в смях.
Моментът, оказва се, не е част от сценария – въпреки че се случва по идея на Гари, за да държи главната си героиня нащрек. Смехът на Робъртс е напълно естествен, осигурявайки автентично лек момент за Едуард и Вивиан, преди да се отправят към операта за една романтична вечер.
В интервю от 2008 година режисьорът сподели, че обича да си прави шеги с всеки на снимачната площадка и че сцената с кутията не е единственият му такъв момент в „Хубава жена“.
„Например по време на сцената с ваната, когато Джулия се потапя за няколко секунди, Ричард Гиър, аз и целият екип изчезнахме и тя беше сама, когато отново се появи над водата. Също така пуснах слух по време на тази сцена, че съм сложил златна рибка във ваната и така всеки, включително Джулия, търсеха рибата“, разказва Маршал.
6. Киновселената на Гари Маршал
В „Хубава жена“ сервитьорът (Алън Кент) хваща летящ охлюв, който Вивиан случайно изстрелва през стаята по време на изискана вечеря с Едуард и други бизнесмени.
„Хлъзгави калпазани“, казва Вивиан, на което сервитьорът отговаря шеговито „Случва се постоянно“. Кризата е избегната.
@cinemascan Did you know in PRETTY WOMAN...#prettywoman #moviefacts #cinemascan #juliaroberts More Pretty Woman ? @cinemascan ♬ original sound - Cinema Scan
Гари Маршал е известен с това, че избира едни и същи актьори в много от филмите си. Само Робъртс участва в четири негови проекта, но особеност в многократните изяви на Кент е, че той е казал една и съща реплика в много филми.
В допълнение на уверението, че действията на Вивиан са често срещани, Кент също така играе сервитьор в „Дневниците на принцесата“, където успокоява Миа Термполис (Ан Хатауей), че „това се случва постоянно“, когато тя чупи бокала си, докато го почуква, за да привлече вниманието на хората.
Кент – като лакей в продължението „Дневниците на принцесата 2: Кралски годеж“ – помага на Миа отново да излезе от неудобна ситуация, хващайки гривна, която изхвърча от китката ѝ, докато тя маха. За пореден път той произнася характерната си реплика „Случва се постоянно“.
7. Синът на Гари Маршал играе във филма
Гари пише в мемоарите си „Моите щастливи дни в Холивуд“ за включването на част от семейството му в проектите си, макар да не ги възнаграждава с най-важните роли. Например баща му е отговорен за раздаването на заплати по време на снимките на „Дневниците на принцесата 2“. Сестра му, Пени Маршал, пък участва в ситкома Laverne & Shirley.
В „Хубава жена“ синът му Скот играе скейтбордист, търгуващ с наркотици. Племенницата му Трейси Ренър пък е записана в актьорския състав като „жена в колата“.
Семейните приятели на Маршал получават малко по-добри роли. Хектор Елизондо се появява във всички филми на режисьора. Той играе хотелския мениджър Барнард „Барни“ Томпсън в „Хубава жена“, печелейки номинация за „Златен глобус“ през 1991 година за най-добро изпълнение на актьор в поддържаща роля.
8. Постоянно питат Ричард Гиър за филма
Докато промотира филма си „Арбитраж“ през 2012 година, Гиър призна, че не си спомня „Хубава жена“.
„Хората постоянно ме питат за този филм, но аз съм го забравил. Това беше глупава романтична комедия“, каза той пред CBS News.
По време на епизод от 2017 година на Role Recall актьорът сподели защо първоначално е отказал да участва във филма.
„Това не е моя тип филм; не е това, което търсех. Спомням си, че непрекъснато повтарях „Просто облечете коза и я изкарайте пред камера“. Става въпрос повече за костюма, отколкото за каквото и да е друго“, разказа тогава Гиър.
Той допълва, че Гари Маршал е изиграл огромна роля при приемането на офертата. След като получава първия сценарий, Гиър бил категоричен, че Едуард не е завършен герой. Тогава режисьорът се намесил и казал „Нека го завършим заедно“.
В същото интервю Гиър казва „Толкова съм горд от този филм и от работния процес, който направихме, за да го създадем. И не само съм горд, аз съм благодарен на този филм, защото ми позволи да направя толкова много други неща“.
Едно от тези неща е друга романтична комедия на Гари Маршал – „Булката беглец“, където Гиър отново си партнира с Джулия Робъртс.
9. „Хубава жена“ е голям момент за Ханк Азалия
Ханк Азалия каза през 2019 година, че първият филм, в който е имал някакви реплики, е бил „Хубава жена“. Любимият глас от „Семейство Симпсън“ изигра детектив, разследващ смъртта на проститутка, чието тяло е намерено в контейнер за боклук.
10. „Хубава жена“ кацна и на Бродуей
Въпреки че „Хубава жена“ не е филмов мюзикъл, той е филм, изпълнен с музика. Саундтракът му е колекция от поп и рок хитове с участието на изпълнители като Рой Орбисън, Дейвид Боуи, Питър Сетера, Натали Кол и Red Hot Chili Peppers. Мощната балада It Must Have Been Love на Роксет оглавява класацията Billboard Hot 100 през юни 1990 година, само няколко месеца след излизането на филма.
През 2018 година „Хубава жена“ беше адаптиран в сценичен мюзикъл с оригинална музика и текстове от носителя на „Грами“ Брайън Адамс и неговия дългогодишен партньор Джим Валънс. Сюжетът на пиесата отразява този на филма – със срещата в операта и всичко останало.
Гари Маршал, който почина от пневмония на 81 години през 2016 година, бил наясно със сценичната адаптация и се счита за един от авторите на сценария заедно с Лоутън. Джулия Робъртс и членове на семейството на Гари присъстваха на специалното представление на 2 август 2018 година, направено в чест на покойния режисьор.