В много от продукциите на компанията Walt Disney сценаристите използват сюжети от класически разкази и детски приказки, а също и митове. Но докато компанията си е поставила автоцензура за кадри с цигари, еротика и други, според американския влогър Джон Грийн Walt Disney въобще нямат проблем с това да се заиграват с историческите факти.
Влогърът разглежда голяма част от анимационните филми, като открива няколко сериозни недоразумения в „Мулан“.
„Сценаристите са взели това-онова от китайската история, поръсили са с драматургия и са направили филм“, казва Джон Грийн.
Класиката „Мулан“ излиза на екран през 1998 г. Филмчето е вдъхновено от древна китайска легенда, която датира от 6-ти век след Христа. В нея се казва, че Ха Мулан е живяла по време на шестата династия Суй между 420 и 589 г. сл. Хр. и тук започват парадоксите...
„В началото на анимационния филм героинята Мулан рисува йероглифи по ръката си, но се оказва, че символите, които тя старателно изографисва, са измислени чак през 1950 г.“, разказва Джон Грийн.
По-нататък във филмчето срещаме част от културно-историческото наследство на Китай – Великата китайска стена. Отбранителният зид е построен през III век, но първоначалният проект няма нищо общо с това, което днес познаваме като Великата китайска стена. Окончателният вид на стената е завършен през 14 век.
Следващият анахронизъм в „Мулан“ е многоцветната заря. Първообразът на фойерверките е открит през 12 век в Китай, а многоцветната заря чак през 18 век. Всичко това се разминава с времето, в което легендата за Мулан се развива.
Подготви: Александър Градинаров