IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Как да се избегнат възможните проблеми при ръководенето на семеен бизнес

28 май 2012 12 20

За да не пострадат и бизнесът, и личните отношения между членовете на семейството

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Да работиш с роднини си има своите предимства, особено за новоосновани компании, които не разполагат с много наличен капитал. Членовете на семейството са тези, които биха работили за бъдещи приходи, вместо да настояват за високи доходи на момента. Но да наемаш на работа членове на семейството си има своите опасности.

Същата дълбочина на емоцията, когато близки хора споделят успехи и трудности, която би могла да закрепи един семеен бизнес, би могла и да го провали. Ако се подхлъзнат по наклонената плоскост, роднините може вместо да си дават подкрепа в тежки моменти, всъщност да започнат взаимно да се обвиняват и да пренасят лични конфликти в професионалната среда, както и обратното. Въпросът за това кой да води парада и разликите във възгледите на различните поколения са предизвикателства пред собствениците-роднини. С една дума семейният бизнес не е имунизиран срещу борбата за власт и интригите.

Ето пет стратегии за справяне с възможните спънки при управляването на семеен бизнес:

Създайте политика за наемане на членове на семейството. Трябва да имате черно на бяло какви са критериите, по които се определя дали даден член на семейството е подходящ за дадена позиция и за самия екип.

Създайте семеен съвет. На срещите всеки един дава идеи или споделя притеснения относно бизнеса. Трябва да има правила за провеждане на тези срещи, така че никой да не се чувства изолиран или пренебрегнат.

Успешно планиране. Трябва да имате предварителен план за това кой ще застане на мястото на старши служител или генерален мениджър след пенсионирането му. Ако няма такъв план, може да започне семейна война за власт, която да потопи целия кораб.

Експертът по мениджмънт Питър Дръкър съветва да се наеме външно лице в такъв момент, което да е избрано предварително и да е достатъчно компетентно да може да прецени кой от кандидатите за позицията е най-подходящ.

Установяване на общуване с уважение между членовете на семейството. Това трябва да започне още от ранна възраст между братя и сестри, за да не е прекалено късно, когато те са на възраст за започване на работа в компанията. Трябва да се избегне заяждане или други нездравословни практики на комуникация да се превръщат в навици.

Наемане на външни специалисти, когато се налага. Може да е примамлива идеята в един бизнес да участват само близки хора, но техните умения и компетентност може да не са достатъчни за доброто развитие на бизнеса.

Автор на статията:
Мария Димитрова

КоментариКоментари

Колева ( преди 12 години )
Това у нас не става. Нямаме манталитета да разделяме служебно от лично и на никой не му се работи. Не знам за успешен семеен бизнес, в който всички да работят наравно, а не един да бачка, другите да се помотват. Съветите са хубави, дано помогнат на хората
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар