Представете си следния сценарий: топ шефът на вашата компания е в конферентната зала в дъното на коридора и е свикал среща, на която ще се обсъжда как се управляват инвестициите му. Но минути преди да влезете в срещата от счетоводството ви казват, че трябва да му съобщите, че фирмата е „на червено". Как ще подходите?
Шефовете във всички отрасли са изправени пред подобни стресови ситуации, когато трябва да взимат бързи, но доста трудни решения.
Вътрешната борбата за това какво е правилно, по принцип и какво е правилно за определения момент, може да е изтощителна, затова ние ви предлагаме седем сценария за това как да бъдете добър ръководител и да взимате възможно най-удачните решение в стресовите ситуации.
1. Бъдете в добро настроение
Не започвайте работния си ден ядосан. Лошото ви настроение може да повлияе негативно върху управленските решения, които ще се наложи да вземете през деня. Ако се появи дилемата, дали да поемете някакъв риск или не, лошото ви настроение може да ви даде смелост да го направите и да се впуснете в нещо, за което после ще съжалявате горчиво.
2. Не се разсейвате
Дори денят ви да е запълнен от ангажименти, ако се наложи да взимате важно и трудно решение, отделете му достатъчно време, за да помислите обстойно. Нека това време да е от 30 до 45 минути. Ако ще го разисквате с екипа си – направете го още сутринта. Ключът, обаче, е да избегнете всякакви прекъсвания и да останете фокусирани единствено върху въпросното решение.
3. Не отлагайте
Не отлагайте трудните решения за по-късно през деня или „за утре". Това само ще ви донесе повече стрес, тъй като през цялото време ще мислите по трудния казус. Колкото по-рано приключите с него, толкова по-добре за психичното ви здраве.
4. Зов за помощ
Все пак, дори да сте шеф, не трябва да взимате бързи решения, базирани на твърде малко информация, интуиция или пристрастия, защото грешката ви е в кърпа вързана. Ако сте уморени, или се чувствате в задънена улица – помолете екипа си за помощ преди да вземете решението. Така със сигурност, когато дойде моментът, ще направите по-информирания и по-верния избор.
5. Оценка на случващото се
Ако вашите служители са прекарали часове в намирането на важна информация по различни канали, която да помогне в решението ви, ще трябва да си зададете няколко въпроса: Това етично ли е? Законно ли е? Решението и методите за взимането му трябва да съответстват на вашата ценностна система. Не влизайте в схеми, за които по-късно ще съжалявате!
6. Послушайте интуицията си
Когато вече сте събрали достатъчно информация и се чувствате сякаш вече сте готов да вземете въпросното решение – направете го! Ако, обаче чувствате и най-малкото съмнение и усещате, че имате нужда от още време да помислите – дайте си го. По-добре по-късно, но по-качествено.
7. Благодарете за подкрепата
Ако някои от най-добрите ви служители са стояли с вас до късно в офиса, за да ви помогнат за решението – благодарете им и признайте техния упорит труд! Така те ще ви ценят повече и ще ви помогнат от сърце и следващия път.