Да обучавате новопостъпил служител е като да лансирате на пазара нова марка храна. В общи линии е доста досадно и неблагодарно задължение, освен ако човекът няма да работи като ваш личен асистент в последствие.
Ако обаче въпросният нов колега ви е равнопоставен конкурент, ако взима заплата подобна на вашата и на всичкото отгоре вие трябва да му разкривате фирмения ноу-хау, като в същия момент трябва да намирате време и за собствените си задължения, всичко това няма как да не ви подейства изнервящо.
Ето няколко съвета, как да запазите самообладанието и усмивката си и да не превръщате новия колега във ваш враг:
1. Разберете, че лицето, пред вас най-вероятно е кълбо от нерви скрито зад маска от самообладание. Бъдете сигурни, че той/тя се опитва да събере максимално информация, за минимално кратко време, но всеки си има свои собствени темпове. Ако и вие му дишате нервно във врата само ще усложните ситуацията и няма да му бъдете особено полезен.
2. Ако знаете, че ще трябва да обучавате нов човек, сe подгответе предварително. Може една вечер да се потрудите да му напишете в писмен вид различните схеми на рабата в службата ви. Това може и да ви спести време в обяснения или най-малкото той ще се е запознал с нещата преди да започнете да му обяснявате и ще изглежда по-подготвен.
3. От самото начало приемете, че човекът пред вас никога не е работил подобна работа преди (ако е така). По този начин очакванията ви ще са нулеви и няма да се изнервяте на всеки негов въпрос. Може новият служител да се окаже частично квалифициран и тогава, ако очакванията ви са били нулеви, ще имате повод за радост.
4. Ако е възможно, изберете да започнете обучението на новия служител в ден, в който не сте претрупан от много други служебни ангажименти. Няма да ви е много лесно да предавате знанията си, когато бързате за среща с шефа или за важно съвещание на отдела.
5. Не забравяйте, че хората възприемат по различен начин и с индивидуално темпо. Ако един човек може да ви разбере само от няколко инструкции, за друг може да ви се наложи да обяснявате нещата в най-малък детайл и то на няколко пъти. Бъдете готов да повторите обясненията толкова пъти, колкото е необходимо.
6. Новите служители са склонни да правят грешки. Бъдете готов за тях и не ги съдете прекалено сурово.
7. Поставете се на мястото на новопостъпилия колега или си припомнете времето, когато и вие сте бил такъв. Спомнете си какъв стрес ви е причинявала и най-простата работа като използването на служебния принтер, например. Дайте му време и той/тя ще се адаптира в офис средата.
8. Дайте си почивка, ако е необходимо. Ако вече сте на ръба на нервна криза, заради трудната комуникация с новия колега, дайте си почивка от обучението му. Това време ще ви даде шанс да се поуспокоите и да реорганизирате подхода си към него, ако виждате че нещата не вървят добре. Все пак дръжте стажанта под око, ако носите отговорност за действията му.
9. Ако е възможно прехвърлете и на други колеги част от обучението на новодошлия. Все ще се намери някой ентусиаст с добро сърце, който да ви помогне в мисията и да обясни нещата на стажанта, така че най-накрая да ги разбере.
10. Припомнете си своите колеги, които са прекарали часове, за да ви обучават навремето. Ако те се бяха отказали от вас, днес дали щяхте да сте в позицията да обучавате новия персонал? Бъдете широкоскроени, но все пак, ако след известно време се убедите, че от въпросния нов колега няма да излезе кадърен служител – споделете тактично мнението си с някой от шефовете.