Освобождаването на служители не е приятна задача, която обикновено се пада на собствениците на фирмата или други упълномощени лица. За съжаление обаче, това е част от правенето на бизнес. Било то заради свиване на разходите, некомпетентност на служителя или намиране на по-квалифицирано лице, което да заеме тази длъжност. Ако не сте внимателни обаче, възможно е да допуснете някои грешки, които да провокират предприемане на бъдещи правни действия. Ето и десетте най-чести грешки:
1. Нямате подписано споразумение или договор
Винаги е във ваша полза да имате сключен трудов договор с вашите служители, където да бъде посочено, че договорът може да бъде прекратен по всяко време и от двете страни.
2. Стандартната политика на фирмата не е изложена в писмен вид
Няма значение дали е под формата на наръчник от няколко страници или табло, окачено на стената, задължително трябва да има оказани задълженията на служителите на фирмата. По този начин работещите ще са наясно какво се очаква и какво не от тях по време на работния процес.
3. Нямате подбрана документация
Ако някой служител не се справя със задачите си и често допуска грешки, трябва да може да го докажете в писмен вид. Това могат да бъдат бележки с предупреждения към въпросния служител или дискусии по отношение на лошото изпълнение на работата. Тази документация ще ви бъде необходима, ако служителят реши да предприеме правни действия срещу фирмата.
4. Нямате основателна причина за освобождаването
Някои фирми не смятат за задължително да посочат конкретна причина при освобождаването на техен работник. Въпреки това, независимо дали искате да споделите причината със служителя или не, винаги трябва да имате обосновка за решението си.
5. Не сте напълно подготвени
Знаете какво да кажете и имате основателна причина за освобождаването. Остава ви да проверите дали служителят не трябва да получи някакъв вид обезщетение или не трябва да му се изплати останал платен отпуск. Така че, подгответе се добре, преди да проведете разговор.
6. Отлагате твърде дълго
Ако планирате на освободите някой служител и вече сте го предупредили за своето решение, не отлагайте това твърде дълго, защото може да се сблъскате с редица проблеми. Служителят може да загуби интерес към работата и да не изпълнява задълженията си качествено. Друг вариант е той да се озлоби и да настрои други свои колеги против вас и фирмата.
7. Нямате план за след това
Когато освобождавате служител, това може да ви спести пари, но неговата работа остава. Трябва да бъдете подготвени и да имате готов план как да се справите с новото положение на работното място. Може да разделите работата между останалите служители или да потърсите нов служител.
8. Говорите прекалено много
Твърде често работодателите говорят прекалено много, като по този начин шансът да кажат нещо погрешно се увеличава. Не правете обещания, които не може да спазите като например да обещавате на служителя да му помогнете в търсенето на нова работа. Не се извинявайте за решението, нито пък поемайте вината върху себе си. Разговорът трябва да продължи няколко минути, без излишни подробности. Няма лошо да кажете, че съжалявате за създалата се ситуация, но иначе внимавайте за всяка дума по време на разговора.
9. Не запазвате решението в тайна
Единствените хора, които трябва да са наясно какво ще се случи са хората, които са взели това решение. Не рискувайте служителят да разбере за вашето намерение преди самите вие да сте му казали. Най-малкото това е неуважително към човека.
10. Спорите
Често срещана грешка е да започнете спор със служителя, когато дойде моментът за неговото освобождаване. Не позволявайте това да се случи. Ако служителят е ядосан, оставете му да излее гнева си без да отговаряте в същия дух. Ако мислите, че служителят може да реагира с агресия, повикайте друг човек, който да бъде заедно с вас в стаята.