IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Преборете стреса на работа

17 декември 2012 13 00

Научете се да управлявате своите усещания

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Стресът е естествен механизъм за защита на тялото. Той ни помага да оцелеем, предупреждавайки ни за опасността и подготвяйки нашите органи за действие. Когато човек се чувства заплашен или в капан, мозъчните му сетива като страх например, го зареждат със сили, с които да се бори. В дадем момент хората преживяват различни физически усещания като повишена на сърдечната честота, свиване в стомаха, напрежение в краката, изпотяване и други. Всички те са сигнали за стрес.

По-важно е не какво точно се случва в тялото ви, а как реагирате на създалата се ситуация. Всъщност възможно ли е човек да промени начина си на реагиране, когато е под стрес? Изследвания показват, че въздействието на стреса активира дясната половина от мозъка, която променя начина, по който човек мисли.

Проблемът със стреса се усложнява и задълбочава, тъй като в днешно време много хора страдат от него. Човек може да бъде подложен на стрес в работата си, докато е на среща, когато се намира в затворено пространство, преди предстоящи съкращения или пък, когато изпитва разочарование или има неуспехи.

Добрата новина е, че човек може да контролира усещанията си и чрез тях да управлява своите нива на стрес. Също така е важно човек да се научи да заменя негативното мислене с положително. Това е най-лесният начин той отново да възвърне трезвата си преценка за създалата се ситуация.

Ето и няколко начина, чрез които може да се отървете от стреса на работното място:

1. Когато се появят някои от физическите симптоми на стреса, просто ги приемете, а не се опитвайте да се борите с тях. Щом ги приемете, това ще ви накара да се почувствате отново нормално и няма да пречи на работата ви.

2. Вдишвайте бавно в продължение на пет секунди и издишвайте бавно около 10 секунди. Повтаряйте метода около пет минути, докато се успокоите. Забавянето на тялото отпуска тялото и възвръща предишното му състояние. След това идва ред на позитивните мисли. Дори да имате възложена непосилна задача, която не може да изпълните в кратки срокове, не се отчайвайте, а се успокойте и дайте всичко от себе си.

3. Спрете да анализирате мислите си. Оставете мислите ви да текат дори хаотично, като не се замисляйте за нищо конкретно. Просто „изключете“ за няколко минути. Нищо, свързано с работата не е толкова тежко, колкото ви изглежда. Плюс това някой голям проект е подходяща възможност да покажете професионалните си умения. Спрете с негативните мисли.

4. Спомняйте си хубави моменти. Всеки път, когато стресът се появи, се сещайте за някой хубав спомен. Пресъздавайте всеки момент от него в ума си. Това със сигурност ще оправи настроението. Психолози са доказали, че оптимистите изпитват в съотношение 3:1 положителни и отрицателни мисли. Фокусирането върху положителен образ в ума, помага за възстановяване на емоционалното равновесие, а от тук и способността за работа.

5. Спрете с притесненията. Не мислите за предишни несполуки или пък за евентуални бъдещи проблеми, с които може да се сблъскате на работното място. Съсредоточете се върху настоящия момент и по какъв начин може да извлечете най-доброто от него.

6. 15 минути за уединение. Всеки ден прекарвайте по четвърт час в тихо и спокойно положение. По този начин ще позволите на мозъка ви да мисли повече с лявата си половина, която е по-рационална.

Автор на статията:
Милена Алексиева

КоментариКоментари

Мнение ( преди 12 години )
За съжаление или не всичко е много индивидуално за всеки и не може да се типизира с тези правила. Няма да изпадам в подробности, затова само последната точка ще коментирам.Първо,че не всеки има възможност в работата си на 15 минутно уединение,когато му е нужно или когато изпитва стрес.Ако уединението се използва в период на почивка вкъщи или където и да било, то не гарантира,че при излагане на стрес отново няма да излязат на преден план ирационалните мисли и стресът да е налице.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар