Всеки бизнес се сблъсква с предизвикателства. Въпреки това собствениците на семеен бизнес са изправени пред уникални заплахи за фирмата си. Тук са петте най-популярни от тях:
1. Семейни вражди
Семейните фирми, изправени пред вътрешни конфликти, които обикновено произтичат от невъзможността да се разделят бизнесът и личният живот, са много опасни. Понякога враждите се дължат на разнообразните интереси на всеки член от семейството или на лични съперничества.
Независимо от причината, ако не се намери начин да се спре тази вражда, тя ще възпрепятства определянето и постигането на общи цели за бизнеса. Освен това честите конфликти във фирмата ще създадат враждебна работна среда.
Може би най-важният елемент в успеха или провала на семейния бизнес е връзката между ключовите членове на семейството. Повечето фирми могат да оцелеят на заплахите на конкуренцията, икономическите цикли, промени в технологията или други фактори, но влошаването на междуличностните отношения в семейството унищожават бизнеса най-бързо.
2. Семеен непотизъм
Това е, когато давате управленски и други позиции на свои близки роднини (и приятели), които не отговарят на техните качества, опит и способности. По принцип, управлението на семеен бизнес е деликатен въпрос и е важно да сте наясно, че това е най-бързият начин да се отчуждите от хората, които обичате, ако ги направите свои колеги. Всеки иска да помогне финансово на семейството си, като наема членове от него на работа, без да вземе предвид действителните им качества и способности.
Некадърните служители от фамилията ви бързо ще демотивират останалите, които ще изгубят желание да работят за вас. В допълнение, служителите от семейството може да изглеждат самодоволни, защото знаят, че няма да търпят критики и последствия дори, ако не си вършат добре работата, което е пагубно за бизнеса.
3. Вмешателството на емоциите
Вероятно сте чували фразата: "Това не е лично". Е, в семейния бизнес всичко е лично. Разделянето на емоциите от бизнеса не е лесна задача, особено ако в неговото пряко управление участват различни членове на семейството. Близките хора по-рядко се критикуват, защото се обичат, което от своя страна води до вземането на грешни решения.
Имайте предвид, че ако позволите емоциите да се намесят във вашия бизнес, това ще ви накара да изглеждате слаби в очите на вашите служители (извън семейството) и клиенти.
От друга страна, ако се държите хладно и резервирано със своя колега-съпруг, това може да причини проблеми у дома.
4. Загубата на служители, които не са членове на семейството
Има две основни причини несемейните служители да напуснат: ограничени възможности за растеж във фирмата и семейни конфликти. Повечето служители, които искат да се развиват в рамките на компанията ще се почувстват ограничени в семейната фирма, където всички ръководни длъжности са заети от близките на шефа. Без възможност за напредване или за поемане на водеща роля много талантливи и амбициозни служители ще напуснат.
Ако сте собственик на семейна фирма, трябва да осъзнаете, че всеки бизнес се нуждае от добър микс от хора с добри способности. Ще сгрешите, ако не признаете положителното въздействие на служителите извън семейството във вашата фирма.
5. Липса на приемственост
Ще дойде момент, в който ще трябва да се пенсионирате и ако не разполагате с качествен наследник, то фирмата ви е осъдена на провал.
Според проучванията по-малко от 33% от семейните фирми оцеляват при прехода от първо поколение към второ поколение собственост. Най-често това се дължи на липсата на създаване на приемствен план, което е абсолютно необходимо, за да се гарантира живота на компанията.
Съвети за управление на заплахите във вашия семеен бизнес:
- Ясно дефинирайте целите на дружеството и се уверете, че всички са на една и съща вълна.
- Преосмислете ролите и отговорностите на всеки член от семейството ви, който е и ваш служител и го дръжте отговорен за работата му.
- Поддържайте добра комуникация с близките си.
- Опитайте се да не решавате проблемите прибързано и чрез емоции.
- Създайте справедлива система за насърчаване на служителите си, която да се основава на техните индивидуални заслуги и способности.
- Минете курс по мениджмънт, за да се научите как да отделяте емоциите от процеса на управление.
- Осигурете възможности за развитие и на служителите, които не са от семейството.
- Бъдете подготвени и създайте план за последователност, за да гарантирате, че вашият бизнес ще оживее, дори след като спрете да се занимавате с него.