Поведението на работното място, любезността и уважението са съществена част от цялостния облик на всеки служител. Ако един човек има достатъчно качества и способности, офис етикетът само ще му помогне в изкачването по служебната стълба. Маниерите, свързани с работата, показват зрялост и спокойствие в корпоративния свят. Затова е наистина важно всеки служител да знае кои точно са те и най-вече – да умее да ги спазва. Ето кои са нашите съвети за добър офис етикет:
1. Офис облекло. Особено внимание трябва да обърнете на дрехите, с които ходите на работа. Дори във вашата фирма да няма изискване за строго официално облекло, все пак трябва да се съобразите с това на какво място отиване.
Запазете разголените и предизвикателни дрехи за излизанията уикенда и не забравяйте, че облеклото е първото нещо, което хората забелязват във вас. Затова то трябва да бъде подбрано с вкус и да отговаря на изискванията на компанията. Ако в някой ден имате среща с клиент на вашата фирма, задължително се постарайте да изглеждате по-официално и професионално.
2. Винаги използвайте думите - „извинете“, „моля“, „благодаря“, „съжалявам“. Както знаем, тези думи могат да бъдат „вълшебни“. На тях ни учат родителите ни още от ранна детска възраст и не случайно. Използването им показва уважение към отсрещния човек, което е от първостепенно значение за изграждането на едни добри взаимоотношения.
Също така не забравяйте да използвате думите и в по-битови ситуации. Например, когато кашляте или кихате, казвайте „извинявайте“. Думата „моля“ може да използвате, когато искате от някого дадена услуга. Тя омекотява изказа и разсейва съмненията, че вие всъщност не питате, а раздавате команди. И не на последно място, когато някой колега направи нещо за вас, не забравяйте да му се отблагодарите с простичката дума „благодаря“. Чрез нея ще покажете, че оценявате неговата постъпка.
3. Поддържайте се чисти. Друг начин да покажете своя професионализъм е като не забравяте да се грижите за външния вид. Всяка сутрин идвайте на работа с изгладени дрехи и миришещи хубаво. Физическият образ е особено важен на работното място, особено, ако се срещате с много хора. Не забравяйте, че трябва да поддържате не само себе си чисти, но и работното си място.
4. Опитайте се да не прекъсвате другите хора. По време на среща или пък в обикновен разговор, постарайте се да не прекъсвате някой човек, докато той говори. По този начин ще покажете уважение и интерес към нещата, които вашия колега/клиент говори. Слушайте и изчакайте търпеливо човекът да свърши да говори. Едва, когато го направи, може да кажете нещо или да оборите чуждата теза.
5. Зачитайте чуждото уединение. Ако влизате в чужда стая, задължително почукайте преди това. Всеки човек трябва да зачита личното пространство на другите, затова покажете респект и не нахлувайте неканени и без предупреждение.
Също така не забравяйте, че когато взимате нещо назаем, то това трябва да стане с изричното съгласие на неговия собственик.
6. Не вдигайте шум. Силният шум е истински убиец за концентрацията. Затова постарайте се да бъдете максимално тихи, когато правите нещо. Както вие не искате да бъдете разсейвани, докато работите, същото важи и за другите. Не повишавайте тон, за да привлечете вниманието на другите.
7. Разговори на работното място. Споделянето с колеги е добра основа за изграждане на приятелски отношения, но нека те не заемат голяма част от времето ви. Спестете си обсъждането на лични теми по време на работа. Запазете подробностите за обедната почивка. Не притеснявайте прекалено много някой колега, защото той може да има важна работа за вършене.
8. Не закъснявайте. Закъснението сутрин е едно от най-досадните и неприятни неща за шефовете. То показва, че служителят е ненадежден и няма професионално отношение. Подобно поведение не се одобрява, най-малкото толерира. Ако все пак ви се наложи да закъснеете, задължително предупредете. Ако нямате тази възможност, се извинете, когато отидете на работа по-късно и в следващите дни се постарайте да не се повтаря.
9. Внимавайте с жестовете. Във всяка работа понякога служителите се чувстват уморени, имат болки в гърба или пък им се спи. Въпреки малките неразположения, не си позволявайте да ръкомахате прекалено много на работното място. Разбира се, никой няма да ви направи забележка, но все пак имайте предвид, че трябва да избягвате силно забележимите жестове.