Вероятно помните, че риалити звездата Ким Кардашян беше омъжена за баскетболиста Крис Хъмфрис. Шумният им брак просъществува едва 72 дни, но затова пък на нея ѝ отне доста повече време да се разведе със спортиста (което се случи наскоро).
Какво общо има между краткия брак на Ким и бизнеса, ще попитате?. Ами точно от него можете да научите много полезни неща на тема „как да бъдете по-успешен ръководител".
В действителност, според специалистите, има само четири вида поведения, които могат да предвидят кои двойки ще имат по-продължителен семеен живот и то с 93 % точност.
Става въпрос за обезпокоителния квартет – неуважение, критика, самозащита и протакане (всички те присъстваха в отношенията между Кардашян и Хъмфрис и са заснети в различни предавания от нейното риалити шоу).
Избягването на тези четири вида поведения може да бъде добра стратегия, както в брака, така и за всеки лидер, който иска да подобри комуникацията си със своите подчинени.
Ето какво можете да направите, за да ги избегнете в бизнеса си:
1. Избягвайте да демонстрирате презрение, като изграждате култура на признателност.
Презрението е мощен микс от гняв и отвращение. За да го избегнете, трябва да му противодействате с неговия антипод - уважението. Това може да означава да отпускате бонуси за лични постижения на някои свои служители и да им изказвате своето възхищение за тяхната добре свършена работа. Това ще им покаже, че вие, като лидер, очаквате същия вид отношение в замяна.
2. Критикувайте действията, а не хората, които стоят зад тях.
Разграничавайте личната критика, която всички хора приемат трудно и считат за груба, с основателното недоволство от някакви резултати.
Има една стара поговорка, която гласи: "Хвали пред хората, критикувай насаме". Ако критикувате подчинените си пред целия екип, вие насърчавате културата на презрението. Подобно отношение изглежда винаги като лична атака и буди съмнения. Ако имате да им казвате нещо, което би ги засегнало, направете го на четири очи. Пред екипа можете да критикувате недобре свършената работа и лошите резултати, но без да визирате някого конкретно.
3. Избягвайте да се държите отбранително. Реагирайте отговорно.
Казват, че най-добрата защита е нападението, но когато атакувате, вие сякаш прикривате престъпление. Има един епизод, в който Ким обвинява Хъмфрис, че е изгубила чифт обеци за 75 хиляди щатски долара в океана заради него, отказвайки да признае своята собствена вина.
Избягвайте да се държите отбранително и по-скоро поемайте своята отговорност, дори когато нещата се объркат. Това не означава, че поемате цялата вина, а просто че признавате своите действия или бездействия, които може да са допринесли за по-лошата производителност на фирмата.
4. Не толерирайте протаканията.
Казват, че обратното на любовта не е омразата, а апатията. За да се убедите в това, изгледайте серията от шоуто на Кардашян, в която тя казва на Хъмфрис, че не планира да вземе фамилията му, очаквайки той да реагира зле, а той се държи така, сякаш не я чува.
Отлагането на неприятните неща, всъщност е поведенчески отговор на стреса. Когато не искате да се ангажирате с нещо, а го отлагате в бъдещето, вие всъщност се подлагате на още по-голямо напрежение.
Помнете, че вашият бизнес е по-ценен от този моментен стрес и е по-добре да вземете нещата в свои ръце още сега. Има една приказка: „Кризата днес е шегата от утрешния ден." Тоест, като се изправите лице в лице с трудностите веднага, те ще преминат и ще имате сили дори да се шегувате с тях, но ако ги отлагате, те все някога ще се върнат при вас като бумеранг.