IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Научете се да казвате „не“ в бизнеса

26 юни 2013 12 40

Това недооценено умение ще ви помогне да спрете да си губите времето за маловажни неща

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Предприемачите, търговците и мениджърите често са заринати от искания за срещи и разговори от своите клиенти, партньори, подчинени, стажанти и т.н. Тези предложения често са добронамерени, но трябва да се каже, че не винаги си струват усилията и най-вече времето. Вие рядко можете да спечелите нещо от тях, но със сигурност ще загубите ценни мигове от работния си ден. Предлагаме ви 10 стратегии как учтиво, но твърдо да се научите да казвате „не", за да не си губите времето излишно, а да го използвате за нещо по-рационално.

1. Предложете друг, по-свободен специалист

Ако сте твърде зает предприемач и студент поиска среща с вас, за да ви пита за съвет или да търси възможност за стаж, но на вас не ви се занимава, насочете го към свой колега или към друга фирма, която може да му свърши работа. Някъде, където той ще може да научи уроците, от които има нужда и да получи отговорите на въпросите, които задава. Можете да му препоръчате и някой специализиран сайт или литература по темата.

2. Кажете истината: Твърде съм зает

Ако сте един добър в своята област търговец/предприемач, вие вероятно ще получавате много запитвания от ваши близки, приятели, които ще искат да им помогнете със съвети. Всеки път, когато кажете „да", вие поемате ангажимент, който трябва да спазите, ако искате да бъдете лоялен. Затова, ако не разполагате със свободно време, то по-добре да си признаете, че сте твърде зает в момента, но в бъдещ период ще се радвате да помогнете. По-добре е да дадете вниманието си на 100% за своята собствена работа, а не да си губите времето с чужди дела.

3. Нека знаят, че оценявате вниманието

Покажете благодарност за това, че лицето, което е потърсило помощ или съвет от вас, се е обърнало точно към вас, а не към някой друг. Обяснете му/ѝ, че сте заринат от работа и говорете със своя асистент/секретарка да поговори с въпросния човек и ако може да му помогне.

4. Предложете решение

Вместо да казвате категорично „не", дайте списък от обстоятелства защо не можете да помогнете на човека точно сега и му препоръчайте друг специалист. Така няма да си създадете репутацията на груб, високомерен и неуслужлив бизнесмен.

5. Отложете нещата във времето

Ако точно сега сте твърде зает, за да предложите своето време за някой, който го поиска, то попитайте лицето дали не може да дойде след няколко дни/седмици, когато сте по-свободен. По-вероятно е човекът да се откаже и да си намери някой друг, от който да поиска съвет/помощ.

6. Ограничете участието си до минимум

Има компании, които търсят помощ и насоки от специалисти, преди да се захванат с нов проект. Ако не сте платен консултант, но все пак поискат вашето мнение и помощ, то кажете своите насоки, дайте малко съвети, но в ограничено количество, за да не се въвличате без да искате в дела, които не са част от работата ви.

7. Бъдете честен, но твърд

Отговорете на запитването по имейла с текста: "Не мога да ви помогна сега. Твърде зает съм. Наистина съжалявам." Този подход е действително по-добър от това да давате неясен отговор и да оставяте вратата открехната.

8. Очертайте своите приоритети към момента

Ако все пак не искате да си затваряте вратата към този човек и не желаете да му отговаряте с твърдо „не", посочете му настоящите си ангажименти и приоритети, заради които не можете в момента да му обърнете внимание. Така ще насърчите този човек да поддържа контакт с вас периодично, а ако нещо се промени, можете да решите да откликнете на запитването му.

9. Казвайте „да" по-често, отколкото „не"

Към категоричния отказ с думата „не" все пак трябва да се подхожда внимателно. Не прекалявайте с отказите, особено между приятелите и близките си. В личния си живот се съсредоточете върху това да можете да казвате и „да", а не да се превръщате в Г-н/Г-жа Отрицание.

10. Или пък просто кажете „не"!

Учтивостта като цяло се надценява в Западния свят. Важно е преди всичко да бъдете честен, а не лицемерен. Ако в момента не разполагате с време да предлагате помощ/услуги/съвети на някого, то кажете му го директно и не се чувствайте неудобно от това.

Автор - снимка
Автор на статията:
Teodora Dragoeva

КоментариКоментари