Има една бизнес поговорка, че служителите не напускат компаниите, а мениджърите си. За съжаление това е изключително вярно. Нещо, което прави един мениджър некадърен, е точно неговото умение да разгонва най-талантливите служители на компанията, защото са му „неудобни“, защото знаят повече от него самия или защото не му допадат като характери.
Дори да сте най-способният, енергичен и верен служител на фирмата, ако ви сложат за шеф някой, който ви къса нервите ежедневно, то рано или късно ще започнете да се оглеждате за авариен изход от ситуацията или по-точно ще започнете активно да се оглеждате за нова работа, дори да си обичате настоящата.
Ето и 6-те най-чести причини, заради които добрите служители се отказват от своята работа (изключваме личните причини от сорта на връзка с шефа, с колега и т. н.), независимо от това каква заплата получават:
1. Служителят няма възможност за развитие
Повечето служители стават от леглото си всяка сутрин и се запътват към работата си, не само заради това да си получат заплатата в края на месеца, а защото знаят, че се намират на една стълба и от тях се искат много усилия, за да се изкачат на следващото стъпало. Разбира се, не всеки служител може да свърши като изпълнителен директор, но ако един човек работи на една и съща позиция прекалено дълго време, той губи своята мотивация. Губи я още по-бързо, ако не получава и никакви финансови стимули, въпреки голямата си производителност. Този факт, съчетан с неприятен шеф е гаранция, че служителят ще започне трескаво да се оглежда за нова работа.
2. Служителят е в неведение за целите на компанията
Всеки служител трябва да е наясно какви са целите и мисията на компанията, за която работи. Това го кара да смята работата си за още по-важна, дава му смисъл и чувство за принадлежност. Успешните компании имат добри мениджъри, които разбират, че дори служителите на най-ниското стъпало трябва да са информирани за бизнес стратегиите на фирмата и за нейния основен фокус.
3. Служителят не се чувства ценен
По принцип всеки ден стотици хиляди хора по света подават оставката си, за да търсят други възможности за развитие, а други стотици хиляди започват нова работа. В общи линии има много малко лоялност от двете страни на връзката „служител-работодател“. Според едно изследване, хората много по-рядко напускат работното си място, ако усещат, че шефовете им се вслушват в тяхното мнение и уважават техните предложения, защото по този начин им се внушава, че те са ценни кадри за компанията.
4. Служителят се чувства отегчен и потиснат
Интернет, социалните медии и мобилните устройства промениха много неща. В резултат на това, 8-часовия работен ден на едно и също бюро вече не е особено привлекателен за много служители. Направо си е огромна досада. Това не означава, че хората са мързеливи и не им се работи, а по-скоро, че осъзнават, че могат да вършат работата си и в по-привлекателна работна среда, където имат по-голяма автономия и по-гъвкаво работно време.
5. Служителят губи вяра в организацията
Финансовата нестабилност – липсата на продажби, съкращения, замразяване на заплатите, лоши отзиви в пресата, текучество на наетите лица, сливания и продажби на компанията – всичко това руши доверието на служителя към фирмата и той започва да мисли за напускане. Всяка промяна в бизнеса трябва да е прозрачна за служителя. Той трябва да е наясно с плановете на организацията и с нейните бъдещи цели. Служителите трябва да вярват и на управленския екип. Ако те уважават своите шефове, ще останат на работа.
6. Служителят не получава признание
Управленският екип трябва да признава постиженията на служителите си и да ги отбелязва редовно на фирмените събирания. Липсата на благодарност към приноса за общото благо може да се окаже черешката на тортата в решението на даден служител да напусне. Това важи с особена сила за по-кадърните служители, които си знаят цената и са наясно, че могат да си намерят и друга работа сравнително лесно. Затова мениджърите трябва да обръщат специално внимание на по-ключовите си кадри, ако искат да ги запазят във организацията си.