IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Как да се справите с пасивно-агресивния служител

13 февруари 2014 11 40

Защото иначе той успешно ще саботира вас и цялата компания

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Бягане от отговорност, пропускане на срокове, укриване на информация, прескачане на шефа в стремеж да бъде представен като некомпетентен са само част от тактиките на служителя, който демонстрира пасивна агресия в офиса.

Сайни Уитсън е експерт в областта на пасивната агресия и съавтор на книгата по темата „The Angry Smile: The Psychology of Passive-Aggressive Behavior in Families, Schools and Workplaces“ . Дамата дефинира този феномен по следния начин: „преднамерен и маскиран начин за изразяване на прикрити чувства на гняв“.

Тя казва, че в офисите е пълно с подобен тип поведение, най-малкото, защото хората прекарват по-голямата част от деня си там, постоянно комуникират с други представители и от двата пола и са изпълнени с емоции, част от които негативни.

„Понякога йерархията на работното място е такава, че прави директното изразяване на нечий гняв да изглежда като форма на неподчинение. Хората усещат, че не могат да бъдат емоционално честни с ръководителите си и намират друг начин „да им го върнат“, обяснява Уитсън.

Ето какво предлага тя да направите, ако служителите ви имат пасивно-агресивно поведение спрямо вас и работата ви:

Не отразявайте гнева на другия

Всяко пасивно-агресивно взаимодействие включва двама души – играч А, който се надява играч Б да реагира гневно на неговото поведение.

„Ако играч Б разпознае пасивно-агресивно поведение и съзнателно откаже да му отвърне, това е най-добрата защита – да бъдеш отговорен за собственото си поведение и реакция“, казва Уитсън.

Директна комуникация

Постарайте се да инициирате директна комуникация със служителите, които проявяват пасивно-агресивно поведение. Те умишлено я избягват и затова обикновено общуват с вас чрез бележки и имейли. Уинстън обяснява, че тези хора се страхуват от конфронтация, така че ако си комуникирате лице в лице, ще променят маниера си на поведение.

Поставете ясно очакванията, изискванията и крайните срокове

Човек трудно може да се извини за несвършената работа, посочвайки с пръст друг, ако има ясно зададени очаквания и параметри на количеството, качеството и отговорността в дадена задача/проект. Трябва да опишете и какво се случва, ако някой не си изпълни задълженията.

Ясно очертаване на очакванията

Има по-малко място за извинение и шанс да се сочи с пръст друг виновник, ако зададете кристално ясни очаквания по отношение на количеството на работата, качеството, чия е отговорността и какво ще се случи, ако очакванията не са изпълнени.

„Поставянето на ясни очаквания и представяне на последиците прави много по-трудно и неуспешно пасивно-агресивното поведение“, твърди Сайни.

Не наказвайте искреността

В идеалната работна среда служителите могат да кажат смело какво ги смущава и ядосва. Те нямат нужда да подливат вода на шефа си и да го наказват, защото са безгласни и бесни.

Попитайте служителя за гнева му

Трудно е да се промени един вкоренен модел на пасивно-агресивно поведение, но си струва усилието.

„Кажете: „Изглежда си ядосан за това, което се случва. Виждаш ми се разстроен. Нека поговорим за това.“. Последното нещо, което пасивно-агресивният човек иска, е гневът му да бъде забелязан. Той работи усилено да го замаскира. Така че тази тактика може да се окаже успешна за шефа“, обяснява Уитсън.

Хубаво е и колегите на въпросния служител да критикуват поведението му, но без да се стига до груби разправии и загуба на самоконтрол.

Автор - снимка
Автор на статията:
Мария Господинова

КоментариКоментари

Анонимен ( преди 11 години )
това да е психиатрия хахаах
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар