Да бъдеш мениджър не е никак лесно. Не само, че си отговорен за работата на екипа си и за крайния резултат, но също така си и човекът, който трябва да развива и наставлява цял куп хора. Добрият шеф обаче е наясно, че не е всемогъщ и всезнаещ, затова умее да се вглежда в служителите си и да се учи и вдъхновява от тях.
Ето и 5 ценни урока, които шефовете могат да научат от подчинените си:
1. Генериране на нови идеи за компанията
Често ръководството поставя план за действие, който останалите следват. Но всеки човек се изчерпва, затова и има цял екип от други, които могат да измислят нещо добро. Дори стажантите съвсем не са за подценяване! Като млада и свежа кръв, те са в част с последните модни технологии и течения и понякога дават доста иновативни идеи.
2. Подобряване на процеса на наемане и интегриране
Когато се наемат нови служители, шефовете често имат поне една среща с тях в процеса, но не следят всички стъпки, нито са наясно дали процедурата не е прекалено тромава и неадекватна. Това може да им сподели само някой, който е преминал през всичко това. Мениджърите могат значително да подобрят подбора на персонал и интегрирането на новите служители, като поговорят с HR отдела, с наскоро наети служители и дори с кандидати, които могат да кажат мнението си като част от самия процес.
3. Как да бъдат по-добри лидери
Обратната връзка е изключително важна. И то не само, за да се регулира процесът на работа, а и за да може мениджърът да е наясно дали се справя с работата си, дали служителите му се справят и дали работният процес върви ефективно. Шефът е този, който „дърпа конците“, така че ако екипът му не се справя, проблемът е в самия него!
4. Създаване на общност и чувство за принадлежност
Лидерите може и по цял ден да са със своите служители, но често дистанцията между тях и подчинените им е ясно начертана. Много служители не се чувстват комфортно в компанията на своите ръководители. Те обаче са създали здрави приятелства с колеги, които пренасят и извън работното място. Лидерите могат да се вгледат в тези отношения и да се научат да ги използват, за да създадат по-добра работна атмосфера, фирмена култура и усещане на общност. Например: може да се създадат вътрешнофирмени активности като извънработни клубове по интереси; тематични тиймбилдинги; един ден в месеца служителите да се събират неформално за по питие и т. н.
5. Доверие
Малцина са служителите, които могат да работят добре, когато шефът им диша във врата. Ако работата се издъни обаче, мениджърите ще оберат негативите. Делегирането и доверието са неща, които се учат с времето. Съвестните служители могат да научат своя шеф да им гласува доверие, да се научи да им дава пространство и свобода, за да могат да работят спокойно и да свършат работата по най-добрия начин.