Ясно е, че няма общовалидна рецепта за възпитаване на деца. Всички те са различни – едните палави, другите по-затворени. Какво обаче ги кара да лъжат?
На база собствения си опит, детският психолог Виктория Тейлър от университета Мак Грийл в Монреал, Канада, прави заключението, че децата, които са възпитавани в строга среда, са много умели в използването на лъжи.
„При твърде стриктни родители детето винаги ще използва лъжата като алтернатива на наказанието“, смята детският психолог, цитирана от Woman’s day.
За да потвърди хипотезата си, г-жа Тейлър е провела самостоятелно изследване в две училища в Западна Африка, като едното от тях било извънредно стриктно откъм гледна точка на правилата за поведение, а другото било с по-либерална политика.
Виктория организирала социален експеримент с малчуганите, играейки на играта „Без надзъртане“. Децата трябвало да познават определен набор от обекти на база звуците, които издават, но в никакъв случай не трябвало да надничат. В края на играта учителят, провеждащ експеримента, напуска стаята и оставя последния обект от заданието на централно място в класната стая. Обектът е такъв, че не може да бъде познат по звука, който издава. По този начин Виктория заложила капан, който да разкрие кой лъже по време на играта и кой е честен. Тези, които познаят, мамят.
В училището, което работи според основата на либералните си политики, имало много малко „измамници“. Надничащите обаче били в пъти повече в другото школо, където възпитателите разчитали на строги методи.
Въз основа на тези резултати Виктория Тейлър заключава, че децата всъщност много добре знаят как да излъжат възрастните и как да си измислят относително достоверни истории за това какво им се е случило.
Ако пренесем изводите от експеримента в реалната среда, за която е предназначен – семейството, излиза, че строгите методи на възпитание, забраните и ограниченията създават тенденция за дистанциране доверието на детето от родителя. То не е съгласно с аргументите му и прави каквото си иска, замазвайки положението с лъжи.
„Наказанията усложняват нещата още повече“, предупреждава Виктория Тейлър. Колкото повече забрани слагаме пред детето, то толкова повече ще ги нарушава. Според нея децата трябва да бъдат възпитавани в контролирана, а не в затворена среда. Това е нещо средно между строгите и либералните методи.
„Детето трябва да е наясно, че над него има авторитет, но той не бива да бъде диктатор, а родител“, смята Тейлър.
Подготви: Александър Градинаров