IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как служителите могат да манипулират шефовете

7 март 2013 11 40

Няколко трика и начини, чрез които да им се противопоставяте

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Манипулацията е хитър и подмолен начин, чрез който човек може да получи това, което желае. Когато говорим за работа, в повечето случаи шефовете са тези, които манипулират своите служители. Това, разбира се, е изключително неправилен подход, тъй като работещите трябва да бъдат мотивирани и вдъхновявани, а не манипулирани. По-рядко, но се случва и шефовете да бъдат тези, върху които се прилагат манипулативни трикове. Ето кои са най-честите от тях и съвети как да се справите със създалата се ситуация:

1. Предоставяне на „избор“. При този подход служителят предлага няколко алтернативи на шефа си, от които всъщност единствената възможна е точно тази, която той самият иска. По този начин подчиненият дава право на избор, но то е фиктивно. Например: служителят иска шефът му да назначи негов познат на работа. Затова той му предлага трима човека – неговия приятел, неквалифициран човек и прекалено квалифициран кандидат. Така, напълно естествено, изборът пада именно върху желания кандидат на работата – неговия познат.

Как да се предпазите: Ако сте в ролята на шефа, просто кажете на своя служител, че искате три реални предложения, тоест трима кандидата с еднакви възможности и потенциал.

2. Свръх много работа. Някои служители обичат да пасуват, когато става въпрос за допълнително работа и отговорности. За да имат оправдание обаче, те постоянно обявяват колко са заети всъщност и как нямат никакво свободно време. Всъщност работата им въобще не е толкова много, колкото изкарват те.


Как да се предпазите: Поискайте да разберете върху какво точно работи вашият подчинени ако имате някакъв спешен проект, кажете на служителя си, че той е с приоритет и да отложи останалата работа за по-късно. Едва ли ще успее да ви излъже за своята „свръхработа“, когато поискате да я видите черно на бяло.

3. Отклоняване на вниманието. Когато служителят трябва да ви съобщи нещо лошо (независимо дали то се е случило по негова вина или не), всъщност той може да иска да осуети пристигането на информация до вас. По-ясно казано – вие не трябва да разбирате дадено нещо, но той е задължен да ви го съобщи. Така работещият решава да ви напише имейл, защото е по-вероятно да го пропуснете или пък ви дава много дълъг доклад, където най-накрая се съобщава за проблема. Нещо много подобно, както при договорите най-отдолу с дребен шрифт се съобщават допълнителните условия.

Как да се предпазите: Всеки път, когато получите дълъг доклад, прочетете неговия край и прехвърлете набързо началото на всеки абзац. По този начин със сигурност ще разберете за евентуален проблем. Другият вариант е да извикате служителя и да го накарате да ви обясни по-кратко същината на това, което е написал. Кажете, че трябва да сте наясно с всичко, защото иначе бихте държали него отговорен.

4. Изместване на фокуса. Планирано е заседание, но на някой от вашите служители не му харесва да се обсъждат определените за деня задачи (може би той не се е подготвил достатъчно). Затова той решава да започне да говори на друга важна тема, с цел да измести фокуса на заседанието.

Как да се предпазите: Винаги имайте подготвен график как точно трябва да премине заседанието. Спазвайте го, освен в случаите, когато вие сами не решите, че друго нещо е по-важно. Не позволявайте на служителите си на изместват фокуса.

Автор на статията:
Милена Алексиева

КоментариКоментари