Двойките спорят. Причините са различни, а споровете уж трябва да засилят връзката и да решат проблемите. Често обаче става точно обратното, дори да не сте го планирали така. Причината е, че спорът винаги е натоварен негативно и изважда на преден план емоционалния аспект, а не толкова рационалния. И след това е късно да върнете назад казаните в яда думи.
Ако спорите с партньора си, той вероятно не е съгласен с вас, което ви кара да се чувствате предадена, обидена и дори заплашена, защото сте наранена и реагирате ирационално.
Някои хора решават да „накажат другия“ като млъкнат. Те буквално го игнорират като по този начин само провокират яростта му и задълбочават проблема.
Някои „изчезват безследно“ часове наред отново, за да наранят и накажат другия. оставяйки го в неизвестното, те отключват чувството му за вина и го манипулират, използвайки него и притеснението му.
Някои атакуват и то с обиди и злостни нападки под кръста. За тях няма нито такт, нито тайни и използват „секретна“ информация, за да наранят другия.
Подобни реакции са провокирани от страх. Страх, че човек не е достатъчно добър за другия или че партньорът му не е достатъчно добър за него. Също така те се страхуват, че не заслужават любовта на партньора си и затова вместо да изгладят нещата мирно и кротко, нападат го и искат да го уязвят.
Градивният начин за водене на спор всъщност е следният: С любов, логика и разбиране.
1. Работете върху контрол над реакциите ви
Когато усетите, че ще изригнете като вулкан, си откраднете няколко секунди, в които да се успокоите. Вдишайте и издишайте със затворени очи, опитайте се да се абстрахирате от момента. Премислете пак какво ще кажете. В случай, че не се успокоявате, просто споделете с партньора, че в момента сте на ръба и можете да кажете някои неща, за които и двамата ще съжалявате и затова бихте искали да се охладите малко.
2. Внимателно с думите
Каквото и да става, не си позволявайте да ругаете и обиждате. В момент на афект от устата ви може да излязат много грозни неща – не го позволявайте. Използвайте думи като „разстроена“, „огорчена“, „разочарована“, „наранена“ вместо ругатни.
3. Не бягайте
Едно е да обясните, че трябва да се разходите веднага, друго просто да се врътнете и да тръшнете вратата. Второто е детско и ще задълбочи нещата, тъй като ще ядоса другия.
4. Изслушвайте
Всеки спор си има две страни. Не бъдете кон с капаци, а чуйте и неговата гледна точка. Изслушването е ключът към разбиране на проблема, за да може да се работи върху него.
5. Приемете, че имате различия
Примирете се, че той може да не мисли като вас. И ако не приема аргументите ви, не го съдете. Различията са хубаво нещо, макар че водят до спорове. Но именно там се ражда консенсусът. Намерете вашия!
6. Аргументирайте се
Спорът е тотално безсмислен и деградиращ, ако е воден единствено от емоционални подбуди. Само защото сте спали накриво, не е причина да му вдигате скандал. Когато нещо не е наред, трябва да сте идентифицирали причината и да я коментирате.