Все още не е ясно дали автопортретът на дигиталната ера, наречен „Selfies“, е безвредна прищявка или опасен знак за нарастващия нарцисизъм на западните общества. Интернет и смартфоните са виновници за появата на новото явление. Тази дума всъщност означава автопортрет, създаден с телефона и пуснат в социалната мрежа. В англоезичните държави веднага реагираха и измислиха дума за него, а именно „selfies“ и я включиха в речника Oxford Dictionary.
Някои хора твърдят, че тези автопортрети, които са изключително популярни сред младите жени, са по-скоро вредни. Те се използват като форма за създаване на впечатление и са предназначени за публично споделяне във Facebook, Instagram и Twitter. Разбира се снимките са направени така, че да уловят човека в най-добрата му светлина, така че той да представи една по-добра версия на себе си.
Жените (а вече и мъжете) позират с леко вдигнати вежди, със загадъчна усмивка или нацупени устни, засмукали са бузите си, погледът им е като на сърна, а косата им е „естествено“ разрошена. Идеята е да изтъкнат своята природна красота, сякаш току-що са се събудили от сън в този вид.
Ким се прави на Елизабет Тейлър: Снимка: Instagram
Някои дами прилагат филтър, размиват цветовете или ги смекчават, слагат сепия оттенък и др.
Те пускат този свой имидж и очакват екранът им да се изпълни с лайкове/вдигнати нагоре палци, емотикони със сърца и усмивки, приятни коментари и др. Освен това те се надяват снимката да бъде споделена поне няколко пъти. Цялото това нещо им носи вълнение, успокоение и дори вид пристрастяване.
Звездите се надпреварват една друга да пускат дигитални автопортрети в социалните мрежи. Джъстин Бийбър, Ким Кардашян, Кели Брук, Гуинет Полтроу и Риана засипват феновете си със „selfies“, често в доста разголен вид, наслаждавайки се на овациите.
Новото явление започва да се появява на сайта за споделяне на снимки Flickr през 2004-та, но най-големият му бум е в последните три години, след въвеждането на смартфоните и появата на iPhone 4, който е с предна камера.
„Selfies“ сами по себе си не са проблем, но проблемът е в това как се използват. Ако те бяха просто едни лични снимки, илюстриращи нашия живот, добре, но защо някои хора чувстват належаща нужда да ги споделят със стотици и хиляди приятели и непознати онлайн? Според някои експерти тези автопортрети насърчават повърхностното мислене, защото човек се интересува повече от социално приемане само чрез външния си вид, а не чрез своята работа или начина, по който общува с хората.
Американският писател Джон Пол Титлоу описва „selfie“ споделянето така: „Това е конкурс за популярност, подобен на тези в гимназията.“
Има много хора, които публикуват свои снимки в интернет с убеждението, че те ще бъдат видени само от тяхната група на приятели. Истината обаче е, че изображенията могат да бъдат разглеждани и използвани от агенции, от порно сайтове и т. н. без ограничения, тъй като снимката вече е публично достояние.