IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Приятелството в офиса

26 юни 2012 13 50

Кои са уловките при приятелствата с колеги

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Хората сме социални същества и комуникацията и желанието да принадлежим към някоя социална група е важно. Дори и в офиса, където основната цел е да сме продуктивни и да изпълняваме заложените ни от ръководството цели, имаме нужда от приятелско рамо, общи приказки, съдействие съчувствие и т.н. В крайна сметка там прекарваме повече време, отколкото у дома!

Но приятелствата и контактите в офиса, могат да крият доста капани. Всеки е в офиса, за да може в края на месеца да получи чаканото възнаграждение. И каквито и приятелства да се създадат, малко са хората, които не гледат единствено и само личния си интерес и не биха загърбили личното си отношения при удобен случай да дръпнат нагоре в йерархическата стълбица.

Ето някои интересни съвети и констатации за работната обстановка и отношения:

Работа в екип е по-добра от приятелството. Много хора бъркат тези понятия и в течение на работния процес вероятността да се размият едно в друго е голяма. Естествено, колкото повече време прекарваш с някого и заедно преодолявате препятствия и спънки, толкова повече се сближавате. Ако искате да сте спокойни в офиса обаче, е по-добре да спазвате дистанция дори в екипа. Съдействайте и се кооперирайте с колегите, за да решавате казуси и работата да върви, но дръжте личния си живот и емоциите настрана.

Добрият екип работи в приятна обстановка и спокойствие и без всеки от неговите членове да знае житейската история на другия.

Приятелството мотивира служителите. Обядът с колеги или питие след работа не трябва да се подценява. Изследване на „Галъп" разкрива, че приятелските отношения сред колегите са по-мотивиращи за добре свършена работа, отколкото по-високата заплата. Около 51% от участвалите в проучването са отговорили, че имат приятели сред колегите, а 10%, че имат много близки отношения с други служители. Над 75 % от запитаните, които имат приятелски отношения с колегите си, са заявили, че смятат да останат на работата си поне още година.

Не ходете винаги по „свирката" на приятелите си. Обикновено, когато работната среда е добра – и приятелството е силно. Ако е лоша- то не е толкова надеждно. В случай, че ваши приятели-колеги имат проблем с мениджмънта, не се опитвайте да си го създавате и вие сами, като имитирате тяхното поведение и заемате страна. По-добре опитайте да решите проблемите между двете страни, вместо да заемате веднага тази на дружките ви. Може пък и да грешат, което пък да ви коства работата.

Не бързайте да създавате приятелства. Професорът по психология Ирен С. Левин от Ню Йорк казва: "Важно е да не прибързвате със сприятеляването и издаването на прекалено лична информация, докато не се опознаете с човека срещу вас".

Замислете се,че ако по някаква причина отношенията ви с човек от офиса се влошат и приключат, а той вече е наясно с голямо количество лична информация за вашия живот и планове, може да направи престоя ви в офиса доста неприятен.

Съветваме ви, когато се сприятелявате с някого, той да е на вашето ниво е йерархията. Не се опитвайте да се сприятелите в шефа си, разликите във властта ви във фирмата рано или късно ще се превърнат в проблем на вашето приятелство.

Приятелство с шефа. Ако все пак сте успели да се сприятелите с шефа, бъдете готови да понесете ревността на колегите си. Имайте предвид, че ако се скарате с него и по-близките ви отношения престанат да бъдат такива, ви чака или уволнение или той с поведението си накрая ще ви накара да напуснете сами.

Не се опитвайте да извлечете ползи от приятелството с шефа, камо ли пък да се хвалите с отношенията ви пред останалите колеги. Също така дръжте устата си затворена за личния му живот и темите на разговорите ви, колкото и безобидни да ви се струват.

Избягвайте да говорите по следните теми с колегите си: пари, религия, политика. Това е препоръка в общия случай. Но може да имате наистина близки хора, с които не би трябвало да се ограничавате в темите.

Странете от клюките. Много е важно да не се включвате в общите клюки от офиса, да създавате и разпространявате такива. Това винаги е рисковано начинание. Ако се случи, че попаднете в разговор, който разплита важен „житейски казус" на служител или шефа – просто сменете темата, не давайте мнение или тактично се отдалечете от групичката-инициатор на темата.

Не се насочвайте към аутсайдерите на фирмата. Ако се сближите с черната овца в офиса, рискувате да почерните репутацията си и да си навлечете врагове, които недолюбват новата ви дружка.

А и ако някой страни от останалите, вероятно не държи да поддържа близки отношения с колегите и опитите ви да установите комуникация с такива хора, вероятно ще удари на камък.

Балансирайте между приятелите-колеги и останалите ви близки. Макар че прекарвате повече време в офиса, не пренебрегвайте и другите си приятели извън него. Все пак отношенията ви с тях няма да бъдат афектирани по никакъв начин от политиката в офиса или някои промени в него.

Автор - снимка
Автор на статията:
Мария Господинова

КоментариКоментари

axiniya ( преди 12 години )
Добре синтезирана информация! Това са абсолютно реални казуси, като според мен най-рисков от тях е "приятелство с шефа":)
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар