IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

6-те смъртни гряха на лидерството

21 май 2013 14 00

Не ги допускайте!

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Да бъдеш лидер не е просто шанс,талант или наследство, а голямо предизвикателство. Да бъдеш добър лидер е почти мисия невъзможна. Винаги ще има недоволни служители, разгневени клиенти и т.н. Но опитът да бъдеш справедлив и мъдър пак си заслужава.

В този ред на мисли има няколко неща, които е лудост да пренебрегвате, ако сте на лидерска позиция, защото биха могли да обрекат бизнеса ви на провал. Ето и кои са „6-те смъртни гряха" на мениджъра:

1. Липсата на самоувереност на служителите е професионално (а и не само) самоубийство

Самоувереността е жизнената сила на успеха. Когато хората си вярват, те са смели, опитват нови неща, излъчват положителна енергия и са готови да работят в екип и да си сътрудничат с колегите, вместо тайно да ги саботират.

Липсата на самочувствие от своя страна, ще ви направи страхливи, мнителни и негативни към света и околните.

За съжаление, много от лидерите игнорират тази черта на характера на своите подчинени. Може би смятат, че не е тяхна работа да внушат увереност у служителите си и грешат. Добрият лидер мотивира подчинените си, поощрява ги, делегира решения, което ги прави по-отговорни и част от един колектив.

Когато вашият работник се справи със задачата, покажете му, че сте го оценили. Така ще развиете не само неговата креативност и отговорност, а и лоялността му към вас. Защото всеки обича да бъде ценен и понякога (но само понякога) добрата дума струва повече дори от паричен бонус!

2. Отнемане на гласа

Многознайковците са не само досадни, но и опасни. Ако лидерът е такъв, то тежко и на компанията. Този тип мениджъри просто не млъкват и според тях са компетентни във всичко, но само според тях.

Често на срещи останалите участници не могат дори да си отворят устата. А в случай, че все пак успеят, гласът им остава нечут. Подобно авторитарно управление е пагубно за фирмата, защото тя не се развива, нито дейността ѝ се подобрява. За бъдещето на една компания е важен всеки глас. Добрите идеи могат да изскочат отвсякъде.

3. С лицемерие и фалш не се трупа авторитет

Трудно е да заблудите някого с фалшива усмивка. А нейният притежател няма да ви направи добро впечатление. Ако ви е шеф, не само че няма да го харесвате, но и не бихте го уважавали и следвали. Хората неслучайно общуват с тези, които са им приятни. И наричат приятели тези, лишени от лицемерие. А ако трябва да работите с такъв човек 40 часа седмично?

Лидерът не може да си позволи да бъде фалшив. Не и ако иска да има последователи, които да са и негови съюзници. Често дистанцията между шефове и подчинени е голяма, но по-добре да има дистанция, отколкото лицемерие.

Служителите биха харесали своя бос, защото ще виждат човека зад маската. Ако маските са много, то всички в офиса ще станат актьори в маскарада, което не е от полза за компанията.

4. На всички по равно, за да няма проблеми

Лидерът е „съдията" в компанията. А в нея не всички са равни, що се касае до количество работа и отговорност. Добрият ръководител не трябва да уеднаквява всичките си подчинени и да им лепи етикета „добра работа".

Има по-талантливи, по-амбициозни личности, които искат и могат да направят повече за компанията. Ако „крилата им бъдат подрязани" със скучните текущи задачки, които никога не се променят, то скоро ще загубят мотивация и фирмата ще зацикли.

В случай, че те все пак правят нещо полезно извън длъжностната им характеристика, но вие се правите, че не го забелязвате, то отново ще убиете ентусиазма им.

5. Резултати за сметка на ценностите

Човек без ценности е като дърво без корен. Това се отнася и за компаниите! Не може да ви уважават на пазара, ако имате имиджа на фирма без ясна политика и ценности. А и това е един от ключовите маркери, с които всяка компания се маркетира в пространството.

Има шефове, които се вълнуват само от цифрите. Не само че не дават пукната пара за служителите си, но дори ги мотивират да „играят мръсно", което после се отразява на психиката им. Все пак тях ги гризе собствената им съвест.

Когато служителят знае, че шефът му е „готов на всичко" с „цената на всичко", той работи под постоянен стрес, знаейки, че тази максима може да се обърне срещу него. Тези работни пчелици нямат сигурност в компанията, нямат лоялност към ръководителя си и по-скоро работят в страх от несигурността.

А клиентите... те намаляват пропорционално на опасния имидж на компанията, която няма ценности. Дори конкурентите се обединяват и избутват от пазара подобни фирми със съмнителна репутация.

Всички искаме да сме велики и богати, но не за сметка на собственото си достойнство.

6. Къде е забавата?

Ежедневната работа може да бъде скучна, а може да не бъде. Разбира се няма как 300 дни в годината да сте постоянно щастливи и да кипите от ентусиазъм в офиса, но пък стерилната обстановка може да се разчупи. Това до голяма степен зависи не само от вас, а и от вашия лидер.

Ако шефът ви умее да се забавлява, ако той позволява да си вземете „глътка въздух" под една или друга форма през работния ден, това ще направи ежедневието ви по-цветно и приятно. Вие ще се чувствате по-енергични и няма да идвате с обратна усмивка на работа. А щастливият работник е добър работник.

Така че, ако имате фирма, не забравяйте че сред часовете бюрокрация и тежък труд трябва да се намира и малко време за почивка и забавление. Дали ще създадете някаква традиция – в стил щастлив петък, дали ще организирате тиймбилдинги, рафтинги или просто една работна вечер в бара за „всички мои работливи служители", изборът е ваш. Направете го!

Автор - снимка
Автор на статията:
Мария Господинова

КоментариКоментари