IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Дрескод – прищявка или необходимост?!

16 юли 2013 13 30

И как да получите съдействието на служителите си за промяната в облеклото им

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Въпреки кризата има компании, които постоянно се разрастват. И измежду тези десетки служители все ще има някой, който да изглежда странно, различно, а защо не и неприлично. Дали ще дойде по пантофи на работа, или с късата рокля от вчерашния купон, крайният ефект е един – този човек просто не се вписва и предизвиква смут в останалите.

Ако сте тотално коравосърдечни, може да го скастрите на място пред останалите. Може да му отправите и персонално забележка „на уше", но той пак ще остане поне малко обиден, дори и да сте прав. Затова преди да изпаднете в криза за това какво да направите, не забравяйте, че имате правото да наложите дрескод.

Думата действа като шамар за някои служители, други са напълно OK с подобна офис-норма. Ето какво трябва да имате предвид, когато прибегнете до официалната униформа на работното място:

Имиджът, който искате да излъчвате: Тук трябва да съобразите дали вашите служители имат постоянен контакт с клиенти. Колкото по-често те имат досег с външни хора, толкова по-наложително е да има определен дрескод.

Видът на клиентите също има значение. Ако са бизнесмени, мениджъри и т.н. строго-елегантната визия е препоръчителна. Ако обаче става въпрос за персонал на магазини или заведения – разбира се сексапилната и по-атрактивна външност е ключов коз.

Ако ръководите болница, то нямате особено богат избор, защото престилката покрива почти всичко. Тогава просто трябва да помислите за цвета и кройката.

Ефектът на униформата върху качеството на работа: Някои ангажименти изискват известна свобода на движението, комфортни дрехи и най-вече удобни обувки. Би било повече от глупаво да накарате сервитьорките да ходят на токчета цяла нощ или пък медицинските сестри (за вторите правилото важи само в спалнята).

Ако пък поискате от програмистите си да се облекат в костюм и вратовръзка, вероятно ще ви погледнат с недоумяващ поглед и ще ви покажат среден пръст, тъй като се имат за по-свободолюбиви натури, които не подлежат на „цензура" в облеклото.

Бъдете разумни и логични при избора на униформа.

Ефектът върху морала на компанията: Всеки път, когато отнемете правото на избор на служителя си, това ще е като удар върху морала на компанията ви. За да не усещат принудата, служителите ви активно трябва да участват в избора на дрескод.

Мерки за безопасност: Ако бизнесът ви е опасен, то дрескодът не е каприз, а наложително действие. Специални костюми за лабораториите, без сандали на строителната площадка и без широки дрехи в цеха с машините. Тук въпросът е на живот и смърт!

Законовите уловки: Има няколко капана, в които може да попаднете при избора на дрескода и които да ви закарат на съдийската скамейка. Така че внимавайте какво точно искате от служителите си да обличат, за да нямате следните главоболия:

- дискриминация: без значение дали е заради пол, възраст, етническа принадлежност, увреждане или друг защитен клас от закона, при избирането на дрескод проверете внимателно дали служителят по някакъв начин не може да ви обвини в дискриминация.

Въпреки че критериите за мъжки и женски дрехи са малко по-различни, се убедете, че те разполагат с еднакви възможности, когато става въпрос за работа.

- сексуален тормоз: „Къси поли за дамите във фоайето" не е опция при въвеждането на дрескод.

- политическо послание: освен ако не сте клон на някоя партийна организация, внимавайте с цветовете, символите и надписите по облеклото, което ще наложите.

Изискванията за дрескод трябва да бъдат изложени писмено: Уверете се, че вашата политика не търпи няколко тълкувания. Опишете единственото тълкуване и наблегнете на това, че облеклото е във връзка с изграждането на имиджа, бизнеса, съображения за сигурност и т.н. Не използвайте думи като „правилно: и „подходящо" - те означават различни неща за различните хора.

Комуникация: Не пропускайте да обсъдите промяната в облеклото със служителите си. Превърнете я в разговор, а не в заповед. Така ще срещнете много по-малка съпротива в лицето на подчинените си. Освен това ще научите какво е тяхното мнение и какво те считат за „подходящо".

Автор - снимка
Автор на статията:
Мария Господинова

КоментариКоментари