Освобождаването на служител си е едно неприятно предизвикателство. За съжаление, в днешните тежки времена често се налага собствениците на фирми да прибягват до тази стъпка и лично да казват лошата новина на подчинения си.
Ако имате някой колега, който да се справи с тази неприятна задача – супер, но ако трябва сами да поемете отговорността, може да ви потрябват следните десет съвета, за да не ви съдят после за неправомерно прекратяване на трудовия договор:
1. Проверете историята на този служител във фирмата ви. Ако сте били доволни от работата му и често сте го повишавали, той разбираемо ще бъде шокиран от съкращението си. Затова е добре, след като решите, че ще трябва да се освободите от него, известно време да му пращате негативни послания, относно изпълнението на работата му. Така той ще разбере съвсем ясно, че добрите времена са отминали и няма да бъде толкова шокиран, когато му поднесете лошата новина.
2. Направете му последно предупреждение. Извикайте служителя в офиса си и му обяснете, че сте недоволни от работата му и му дайте определен период от време (30 дни), за да промени нещата. Уверете го, че ако продължи в същия дух, няма да имате друг избор, освен да го махнете от работа.
3. Съсредоточете се върху конкретното му поведение. Покажете му, че той се държи неприемливо и му обяснете точно какво трябва да направи, за да си върне вашето благоволение. Не допускайте работникът или служителят да ви въвлече в дискусия, фокусирана върху нещо друго.
4. Действате в началото на седмицата. Ако приемем, че работникът или служителят не се променя към по-добро, вие му поискайте оставката в началото на работната седмица. Никога не уволнявайте хората в петък, защото те могат да измислят коварен план за отмъщение през уикенда и да ви въвлекат в съдебна битка още през следващата седмица.
5. Проведете кратък, точен и ясен разговор. Не се оставяйте на емоциите на служителя. Не го утешавайте и не му предлагайте кутия с хартиени кърпички да си бърше сълзите. Викнете свидетел, който да присъства на разговора ви. А той трябва да протече така:
• Уведомете служителя, че прекратявате трудовия му договор и му кажете кога очаквате да напусне офиса.
• Обяснете му, че тази стъпка се налага и му обяснете защо. Кажете му, че не е постигнал целите, които се искат от него и му кажете, че съжалявате за ситуацията, но той сам е пропилял своя шанс.
• Обяснете му какво обезщетение ще получи (ако има такова) и на какви други ползи ще има право.
• Обяснете му към кого да се обръща, ако му трябват някакви документи и справки. Бъдете сигурни, че той ще се консултира и с адвокат за трудовите си права.
6. Не позволявайте на служителя да ви размотава. Освен ако няма спешна причина да го оставите на работа още няколко дни/седмици. По-добре му предложете да си пусне оставащия отпуск и веднага да опразни бюрото си от лични вещи. Нека друг служител на фирмата „да му помогне за това" и да се увери, че работникът няма да открадне фирмени файлове, компютърни данни, пароли и т.н. без ваше знание. Поискайте му всички офис ключове и карти за достъп до компанията.
7. Опитайте се да накарате човека сам да си подаде оставката. Може дори да го мотивирате, изплащайки му някакъв бонус/обезщетение. Тогава той няма да може да ви съди за дискриминация или нещо друго на по-късен етап.
8. Веднага след като служителят напусне офиса, обадете се на другите ви служители, за да ги информирате, че работникът вече не работи за компанията и да избягват да му дават фирмена информация. Преразпределете неговите задължения върху другите.
9. Не се пазарете със служителя на тема обезщетения за безработица. Ако сте го съкратили, без да му дадете няколко заплати напред, има вероятност той да подаде съдебен иск за неправомерно прекратяване на трудовия договор.
10. Продължете да си вършите обичайната работа. Има само едно нещо, което е по-лошо от уволнението на служител и то е, че най-вероятно след това ще сте ядосан, разстроен и натъжен. Дръжте си на решението и не позволявайте емоциите да ви надвият. Вашето унило настроение може да застигне и другите служители на фирмата, което ще се отрази зле на целия работен процес.