IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Няколко неща наум за офис приятелствата

5 август 2013 14 20

Трябва ли да имате близък приятел, който същевременно ви е и колега?

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Човек прекарва голяма част от времето си на работа, така че е напълно нормално той да се сближи със своите колеги или поне с някои от тях. На първо място общото звено се явява темата за работа – съвместни задачи, бъдещи промени, критики или похвали към шефа, обсъждане на други колеги. Според професор Сюзън Браш приятелят-колега създава чувство на спокойствие у човека.

Проучване на американски работници показва, че 67% от хората смятат, че техните приятели в офиса правят работата им по-приятна. 55% от анкетираните пък заявяват, че близките взаимоотношения с колеги оставят чувство на удовлетвореност у тях.

Кога обаче приятелството в офиса може да ви изиграе лоша шега?

В много случаи споделянето на ваша лична или служебна информация може да стане достояние на неправилните хора, дори вашият близък колега да не е имал това намерение. Понякога нелоялното поведение може да бъде умишлено – доказателство защо толкова много офис приятелства не издържат във времето. От друга страна, всички работещи в една фирма са потенциални конкуренти и това малко или много може да саботира техните близки взаимоотношения.

Жените обичат да се идентифицират една с друга. Някои от най-честите допирни точки между дамите са техните интереси, години или любовни статуси (особено, ако са необвързани). В много ситуации еднаквият старт на двама колеги-приятели е свързващ компонент до момента, в който ситуацията не се промени. Например, след година вие сте повишени и имате сериозна връзка, докато вашият колега остава на същата позиция. Несъзнателно това може да съсипе вашите близки взаимоотношения. Ситуацията може да стане още по-неудобна, ако единият от офис приятелите стане шеф на другия.

Приятел или враг?

Усложненията, които могат да възникнат, вследствие на близки офис отношения са много, затова специалистите съветват да ги избягвате. Общият обяд или пийването след работа са добри идеи за сплотяване на колектива, но не и обсъждането на лични теми и проблеми. Никога не може да бъдете сигурни дали някой няма да злоупотреби със споделената от вас информация.

Разбира се, невъзможно е да се сложи забрана на офис приятелствата. Точно както офис романсите понякога те просто се случват. Много жени споделят, че техни колеги са им помогнали да се справят с лични проблеми, включително и преодоляването на болести.

Как да бъдете сигурни на кого може да се доверите и на кого не?

На първо място изчакайте и дайте време на хората около вас. Не се впускайте в бързи приятелства. Нормалното време за създаване на близки приятелства е година след запознанството. Внимавайте с предупредителните знаци като клюкарстването – защото човек, който обича да говори за другите, най-вероятно ще говори и за вас.

Офис „приятели“, които трябва да избягвате

1. Клюкарят. Както вече стана въпрос, човек, който обича да клюкарства за всички, включително и за шефа, няма как да подмине и вас, дори да бъдете приятели. Още по-лошо е, че ако имате близки отношения с него, рискувате клюкарят да знае твърде много лична информация за вас. От друга страна приятелството с такъв човек може да се отрази зле на вашия офис имидж, тъй като никой колега няма да гледа на вас с добро око.

2. Приятелят от първата минута. Вие сте втори ден на работа, а вече получавате покани да излизате заедно и знаете всичко за последната раздяла на вашия колега. Обикновено подобно поведение говори за липсата на други социални контакти и един вид вашият колега иска всячески да се вкопчи във вас.

3. Антагонистът. Някои хора са следвани от конфликта, независимо какво правят. Не трябва да се забърквате с човек, който постоянно влиза в спорове и има противоречия с останалите колеги, тъй като това не говори добре за самите вас. От друга страна кой би искал приятел, който постоянно мърмори и е недоволен от всички останали?

4. Използвачът. Обикновено той е мил и любезен. Държи се добре с вас, кани ви на обяд, носи ви шоколад в офиса. В замяна на това обаче иска да му помагате с работата и то не еднократно. Често използвачът настоява за своето, докато не го получи, независимо какво ви коства на вас.

Автор на статията:
Милена Алексиева

КоментариКоментари