IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

Как да делегираме задачи

12 септември 2013 13 45

Дайте свобода на служителите си без да изпускате контрола над работата им

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Не може да правите всичко, примирете се! Колкото и мултифункционална личност да сте, в даден момент тялото и умът ви просто ще откажат от умора. Съвсем разбираемо е тези, които са създали собствен бизнес, да дават всичко от себе си, за да го развиват, но трябва да се научите и да делегирате права на другите.

Това няма да намали авторитета ви или да ви помогне да загубите контрол над случващото се. То може дори да сплоти екипа ви, защото така ще гласувате доверие на служителите си и те ще ви се изплатят със същото. Освен това ще им позволите да се развиват и да учат нови неща, а това е едно от основните неща, което мотивира подчинените да стоят на едно място.

Ако следвате няколко прости стъпки, ще успеете да се разтоварите от работа и пак да държите контрола над всяко звено във фирмата.

Ето и как успешно да делегирате:

1. Бъдете ясни и прецизни

Когато давате от работата си обяснете много точно какво представлява тя и какъв е очакваният краен резултат. Избягвайте да давате нареждания на служителите си как да я свършат, освен ако те самите не са съвсем на „тъмно" и не помолят за екстра указания.

Когато дадете възможност на екипа си да свърши по свой начин това, което сте възложили, ще повишите креативността му и едновременно с това ще увеличите самочувствието на членовете му.

2. Предоставете необходимата власт

Всеки път, когато делегирате задачи, трябва да делегирате и власт – организационна йерархия, ресурси и т.н. - необходими за свършването на работата. Ако пропуснете тази съществена част, може да се сблъсквате с тяхното разочарование, объркване и съмнение, че сте им дал нещо, което реално не може да се изпълни и не ги приемате на сериозно.

3. Уверете се, че подчинените ви са разбрали точно задачата

Веднага след поставянето на задачата и вашите скромни инструкции поискайте обратна връзка. По-добре да изчистите всичко неясно, а не когато нещата са в ход, да се окаже, че служителите ви са объркали всичко.

4. Наблюдавайте прогреса на задачата

Мониторингът на екипната работа е важен по две причини: мотивира служителите и ви помага да хващате проблеми навреме. Не се престаравайте с тази част и дайте необходимата свобода за изпълнение на всеки.

Тъй като познавате служителите си, знаете че по-опитните се нуждаят от не толкова затегнато наблюдение, за разлика от тези, които са по-неуверени и по-нови в работата си.

5. Намесете се, когато е наистина необходимо

Ако по време на развитието на задачата/проекта забележите отдалечаване от крайния резултат, е време да се включите. По възможност говорете лице в лице с човека, на когото сте делегирали проекта. Обяснете му защо не трябва да прави това и това и му припомнете какво се цели на финал.

Ако задачата продължава да се бави и да не върви в правилната посока, просто трябва да я възложите на друг.

Работата на всеки мениджър е да „свърши работата", без значение дали това ще стане чрез други хора и делегиране на права. Колкото по-рано се научите да възлагате и разпределяте, толкова по-бързо ще намерите оптималния вариант за работа на вашата фирма/бизнес. В крайна сметка всички знаем поговорката: „Една птичка пролет не прави!", така че създайте си ято, което да лети редом до вас.

Автор - снимка
Автор на статията:
Мария Господинова

КоментариКоментари