Разхвърляните деца имат по-голям шанс да станат добри ученици, се твърди в ново проучване, което вероятно ще бъде утеха за родителите на подобни малчугани. Учените са открили, че децата, които са склонни да създават бъркотия около себе си, умеят да улавят повече информация от заобикалящата ги среда, в сравнение със своите подредени връстници.
Ако детето ви обича да мачка, да хвърля или дори да опитва на вкус предметите, не му се карайте прибързано, а го оставете да изследва света по своя си начин.
Психолозите са тествали 72 бебета на възраст от около 16 месеца. Те открили, че тези, които били по-разхвърляни, се справяли по-добре в научаването на нови думи.
Д-р Лариса Самюелсън, чийто екип от Университета на Айова, е провел изследването, казва: „Когато вашето бебе хвърля играчките си на земята от стола си за хранене, то получава информация от своите действия. Оказва се, че децата могат да използват въпросната информация по-късно в живота.“
Изследователите са открили още, че децата, които използват повече „разхвърляни действия“, успяват да идентифицират всеки обект с около 50 на сто по-правилно от тези малчугани, които използвали метода „посочване с пръст“.
Една от най-известните със своята разхвърляност видни личности в световен мащаб си остава физикът Алберт Айнщайн. Той е предпочитал да прави откритията си, заобиколен от хаос.
Д-р Самюелсън добавя: „Децата на възраст между една и две години са свикнали да виждат меки предмети и когато видят по-твърда вещ те искат да експериментират с нея.“
Психолозите казват, че разхвърляното поведение на децата подобрява тяхната лексика, която пък е свързана с развитието на познавателните способности по време на растежа им. Изследването е публикувано в списание „Developmental Science“.
Тези резултати подкрепят научно изследване от миналата година, в което се твърдеше, че хората са по-продуктивни в разхвърляни пространства и че тогава могат да мислят по-ясно. Писателят Роалд Дал („Семейство Тъпашки“) също е известен с това, че е творял върху супер небрежно бюро.