IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

5 начина да бъдете добре хидратирани през лятото

28 юни 2020 21 00

Пийте вода със свежи плодове

IStockphoto

Хидратацията на тялото е основен фактор за поддържане на нашето здраве. С покачването на възрастта количеството вода в организма намалява и затова приемът на течности е много важен. Особено през лятото, когато заради високите температури човек се поти повече и така рискът от дехидратация е по-висок.

„Приблизително 60% от тялото е вода. Така че дори и най-малката ѝ липса може да повлияе негативно върху начина на неговото функциониране – от енергийните му нива до храносмилането и имунитета. Това коментира пред „EverydayHealth“ нутрицистът Лиза Московиц. По думите ѝ, когато насърчим хидратацията, се променя и до голяма степен способността на тялото да усвоява хранителни вещества от храната, която приема редовно.

Пиенето на вода има значение за работата на стомашно-чревния тракт, тъй като помага за разграждането на храната, отбелязва специалистът. Когато количеството ѝ е по-малко, отделителната система действа на по-бавни обороти.

Според проучване от 2018 г., резултатите от което са публикувани в „Skin Research and Technology“, увеличеният прием на вода подобрява хидратацията на най-външния слой на кожата. Това означава, че от нея зависи до голяма степен здравината и текстурата на кожата. От друга страна данните сочат, че когато не пием достатъчно течности, се уморяваме по-лесно и имаме главоболие.

Други изследвания от 2015 г., качени в „Nutrients“, сочат, че повишеният прием на вода помага при възрастни, които имат наднормено тегло. По този начин те намаляват по-лесно мазнините и отслабват по-лесно.

вода, пиене

IStock

Колко вода трябва да пием на ден, за да сме добре хидратирани?

За разлика от възрастните, децата имат по-високо съдържание на вода в организма, но и по-голяма телесна повърхност в съотношение с телесната маса. Тъй като те невинаги могат да кажат, че са жадни, техните родители трябва да следят внимателно колко вода пият, за да не допуснат да се дехидратират. Така например малчуганите на 1-2 години трябва да пият 1100-1200 милилитра на ден, от 4 до 8-годишна възраст 1 600, докато по-големите (9-12 г.) имат нужда от 2 100 милилитра.

Тийнейджърите над 14-години трябва да пият количествата като на възрастните – 2 500 милилитра на ден за мъжете и 2 000 за жените. При хората в напреднала възраст – 2 500 милилитра за мъже и 2 000 за жени.

„Най-просто казано, пиенето на вода е най-ефективният начин, чрез който да хидратирате тялото си. Содата и сокът съдържат не само захар и допълнителни калории, които не са добри за цялостното ви здраве, но и пречат на вашето храносмилане, което може да доведе до дехидратация“, обяснява Дженифър Аштън.

Как да подобрите хидратацията на организма през лятото?

Хубаво е да имате винаги със себе си шишенце с вода - дали в чантата, на бюрото или до нощното шкафче. Така ще се подсещате да пиете по-често. Но има и други начини. Ето кои са те:

минерална вода,

Pixabay

1. Научете от какво количество вода имате нужда, преди да промените навиците си

Понякога човек забравя да пие вода. Заради това, че е свършил шишето с минерална вода и не може да си купи нова на момента или е твърде зает, той забравя. След това, когато започне да си води статистика, ще се изненада колко малко количество приема за своя организъм.

„Предизвикайте себе си като следите приема за няколко дни. Така ще добиете и представа горе-долу от какво количество вода имате нужда за деня“, обяснява Московиц. Така например може да ползвате приложение, чрез което ще си записвате колко пиете на всеки час. Водете си и бележки как се чувствате. Ако имате неразположение като главоболие, отпадналост, замайване, то трябва да увеличите количеството.

2. Пийте непосредствено след ставане от сън

Дори и да поставите пълна бутилка с вода пред себе си, това не означава, че ще я изпиете. За да сте сигурни, че сте свежи и заредени с енергия за деня, винаги го стартирайте с чаша прясно налята вода.

„Опитайте се да изпиете до две чаши вода най-напред сутрин и след това една чаша вода преди всяко хранене или лека закуска“, продължава нутрицистът, според който пиенето на достатъчно вода намалява грешните сигнали за глад.

Според няколко проучвания, публикувани в The American Journal of Clinical Nutrition, повишеният прием на вода през деня насърчава отслабването, защото потиска глада. Според данните, това се дължи и на връзката между повишената хидратация и загуба на килограми.

плодове или

IStock

3. Наблегнете на храни, съдържащи вода

Ако промените режима си на хранене, ще получите повече от жизненоважната за организма течност. Нейното съдържание е високо в някои плодове и зеленчуци, които се срещат през лятото.

„Плодовете като диня, ягоди и зеленчуци като маруля, зеле, целина, спанак, съдържат около 90% вода“, казва специалистът по хранене и диетика Либи Милс. Тя отбелязва, че продуктите като прясно и кисело мляко, както и извара, също са богати на вода.

вода с

Pixabay

4. Пийте вода по различни начини за максимално удоволствие

За да пиете повече вода през лятото, не разчитайте само на шишетата, които да носите със себе си. Правете си освежаващи напитки с нея, за да подобрите хидратацията на тялото и да направите консумацията ѝ много по-приятна. Те са много по-полезни от подсладените сокове и шейкове, които предизвикват жажда.

Използвайте сезонните плодове като ягоди, малини, праскови, пъпеш, диня и други. Може да вземете един и да го нарежете на малки парчета, които да добавите в кана с прясна вода и много лед. Водата с лимон и парченца краставица, също е добър избор. Може и да пробвате да добавите малко пресен босилек, мента или джинджифил.

вода, смартфон,

IStock

5. Изтеглете си приложение, което да ви напомня

Приложенията за смартфон са много удобни, защото ще ви напомнят постоянно, че имате нужда от вода. Ще ви се струва досадно в началото, но при всяко прозвъняване, вие ще знаете, че е време за пиене. Така постепенно ще подобрите хидратацията на тялото и ще се почувствате по-добре в горещите летни дни. Чрез подобни апликации може да изчислите какво количество ви е необходимо в дните, когато спортувате и имате по-голямо физическо натоварване.

свежи напитки,

Pixabay

Автор - снимка
Автор на статията:
Ваня Гъркова

КоментариКоментари