Знаете ли, че българите са доста назад в класацията за най-щастливите хора по нации за периода 2016-2018 година... Те се нареждат чак на 97-мо място.

Причините за това да бъдем нещастни са много. Липса на пари, стрес, неудовлетвореност от работата, спъване или забавяне на плановете, разстройване от успехите на другите, както и още куп неща могат да ни накарат да не се усмихваме и да ни развалят настроението.

Ето какво най-често ни кара да сме нещастни и как да променим това:

Прекалено издребняване и негативизъм

През последните години се наблюдават все повече млади, а и по-възрастни хора, които само мрънкат и са недоволни от живота. Всички знаем, че не всичко е цветя и рози, но ако не мислим положително и не правим нищо, за да променим по някакъв начин положението, животът ни ще е лишен от щастливи мигове и смисъл. Според д-р Дейвид Сак, това поведение предразполага към развитието на депресия. „Спрете да виждате само негативната страна на живота и да издребнявате, потърсете малките неща, които ви карат да се чувствате добре. Бъдете по-позитивни“, допълва той.

Специалистът е категоричен, че няма как животът ни да е перфектен, по-скоро трябва да се научим да приемаме предизвикателствата, които ни поднася и да гледаме на несгодите като на нещо хубаво, защото все пак сме успели да си вземем поука.

Изолиране

Комуникацията с други хора е много важна за психичното здраве. Ако се изолирате и не желаете да общувате със себеподобни, то вие постепенно ще се откъснете от околния свят и ще бъдете обявен за различен. Дори и да нямате приятели, опитайте да ги намерите като се запишете на курс по готварство, на някакъв вид спорт или станете доброволец към някаква организация. Все с някого ще имате еднакви интереси.

Ако сте по-затворен човек, по-добре да прекарвате повече време сред природата, отколкото да стоите сами вкъщи. Зеленият цвят на растенията успокоява, песента на птиците в гората също.

Пристрастяване към социалните мрежи

Няма лошо да имате профил във Facebook, Twitter или Instagram, просто внимавайте колко от свободното си време отделяте, за да прекарвате във висене там. Има хора, които не могат без включен Wi-Fi и постоянно преглеждат месинджъра си. Освен това гледат профилите на познати, от които се дразнят. Така например може да се депресират и да бъдат нещастни в продължение на месеци, ако видят снимка на бившето гадже с новата му половинка или свой съперник, който изглежда добре на външен вид. Животът на другите може да ни мотивира и нахъса, но и да ни накара да се почувстваме зле, ако нашият е доста по-различен.

Гледане на тъжни филми и следене на негативни новини

Ние живеем в един кръговрат. Така нареченият синдром на гадния свят ни шокира всеки ден. Тежки катастрофи, убийства, изневери... на колкото по-малко положителни новини попадаме, толкова повече искаме да търсим негативните. В един момент ние свикваме, че позитивните неща около нас са много по-малко. „Вместо да гледате новинарската емисия по време на обяд или вечеря, превключете телевизора на музикален канал или след като се нахраните се разходете, не ровете из телефона за поредната сензация“, казва още пред Live strong д-р Сак.

Липса на сън

За много от нас пълноценният сън е мираж. Да вземем пример с една средностатистическа майка с едно или две деца. През седмицата тя няма много лично време, защото готви, чисти, води децата на детска градина и ги взима обратно, гледа ги докато боледуват... И често сънят не ѝ достига. А когато това се случва, са налице тъмните кръгове под очите, раздразнителността и лошото настроение. Положението е съвсем различно, ако човек си легне рано или навреме, спи поне 7-8 часа и се събуди сам на сутринта – свеж и готов за новия ден.

Мързел

Гледането в една точка, седенето с часове на дивана, липса на желание за участие в различни дейности в семейството, може да са знак, че човек има лошо настроение или е депресиран. Според д-р Сак, ако той бъде ангажиран с работа, ако прави нещо, което му харесва, постепенно негативните му мисли ще си отидат, а той ще е доволен и щастлив, че оползотворява по-смислено своето време.

Разходките на чист въздух, танцуването с приятели, изкачването на стълби, плуване, дори почистване на дома, могат да ви избавят от летаргичното настроение и да ви накарат да се усмихнете, защото ще си кажете: „И аз мога!“ или „И мен ме бива“, което подобрява самочувствието.

6 промени, които да направите с идването на пролетта

5 начина, с които да бъдем щастливи