IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Булчинската рокля на Даяна – 3 месеца, 7-метров воал и огромно модно завещание

30 юли 2021 18 00

Преди 40 години Даяна Спенсър се превърна в принцеса Даяна

Снимка: Getty Images

„Здравейте, аз съм“.

Това е бил поздравът, който дизайнерът Дейвид Емануел чува от другата страна на телефона в деня, който променя живота му. „Здравей, аз“, отговорил той, както ще го прави винаги, когато чува този глас.

Гласът по телефона принадлежи на току-що сгоденото момиче, което след няколко месеца ще се превърне в принцеса Даяна. Тя се обаждала на Емануел да го попита дали той и съпругата му Елизабет Емануел ще са съгласни да направят сватбената ѝ рокля. Всеки дизайнер по света, особено в Англия, е искал тази работа, а семейство Емануел може би са били единствените, които не са изпратили своето портфолио към бъдещата булка.

Дейвид казва пред E!News, че веднага се е съгласил с предложението и след това не е казал нищо на никого. Спомня си, че е минало доста време преди да чуе отново гласа на Даяна, че си помислил, че всичко това може да е една лоша шега. Все пак телефонът звъни пак и гласът наистина е бил на Даяна, която все още искала Дейвид и съпругата му като свои дизайнери.

Даяна Гети

Дейвид Емануел и принцеса Даяна. Снимка: Getty Images

Въпреки че семейство Емануел са били изненадани от обаждането, това не може да се каже за останалия свят, следящ кралското семейство. Все пак дизайнерите са обличали Катрин, херцогиня на Кент и принцеса Михаела от Кент, а първият им клиент от висшата класа е била Бианка Джагър. Веднага щом Даяна излиза на публичната сцена, кръгът ѝ от близки хора се опитва да промени гардероба ѝ, за да се превърне в подходящ за една принцеса.

Семейство Емануел срещат бъдещата булка чрез редактор в списание Vogue и са били помолени да създадат няколко красиви визии за нея. Една от тях се оказва, че е ръчно направената бледорозова шифонова блуза и розова копринена пола от тафта, която Даяна носи на една от официалните си годежни снимки с принц Чарлз.

При следващата си среща Даяна е поискала нещо по-официално. Спокойно можем да кажем, че Дейвид бил изключително изненадан, когато една вечер по телевизията видял черната вечерна рокля без презрамки за първото си официално събитие като годеница на принц Чарлз. „Колата спря, тя излезе и изглеждаше като филмова звезда. Казах си „Боже мой, това е моята рокля“, спомня си Емануел. Той и съпругата му са били направили и допълнителен шал, който Даяна да сложи върху раменете си, тъй като много добре са знаели, че тя не може да се показва толкова разголена. Принцесата обаче решава да остави допълнението в колата и получава невероятни комплименти от модните критици.

Даяна Гети

Снимка: Getty Images

Това обаче е само бледа репетиция на онова, което предстои в следващите три месеца. Само толкова са имали дизайнерите, за да направят най-важния и най-таен проект в кариерата си. Дейвид казва, че Даяна обикновено идвала сама и без предупреждение в малкото им студио, намиращо се в престижния квартал Мейфеър. Понякога обаче 19-годишната булка взимала със себе си и майка си Франсис Спенсър, която е единственият човек, освен Даяна и дизайнерите, които виждат рисунките на булчинската рокля.

Не е лесно да отделите Даяна от пластовете драма, които са обгърнали образа ѝ в последните години от живота ѝ, което само допринесе за митовете, формирали се около паметта ѝ през 24-те години след нейната смърт. Но някога тя е била просто учителка в детска градина, срамежлива, но с интересно чувство за хумор.

Хари и

Снимка: БГНЕС

И въпреки че трябваше да се придържа към доста консервативна етика в деня на сватбата си, тя е била отворена за различни идеи. „Нямаше ограничения, нямахме лимити от двореца. Имахме пълната свобода и всичко се свеждаше само до Даяна и нейните предпочитания“, казва Дейвид пред E!News. Все пак дизайнерите е трябвало да минат три официални срещи преди от Бъкингамския дворец да обявят официално, че точно те ще работят по роклята.

„И тогава светът ми се промени. След съобщението, моето малко студио и покривите на всяка друга сграда в квартала бяха атакувани от папараци с дълги обективи и големи апарати. Всяка агенция от целия свят беше в Лондон“

Спомня си, че със съпругата му са казвали едно и също на всяка една медия – „Да, много сме щастливи и горди, благодарим ви“. Работейки с клиенти от висшата класа, Дейвид много добре знае, че не трябва да издава твърде много детайли, а нещата стават още по-сериозни, когато говорим за кралската сватба.

Мислейки за нивото на секретност около сватбената рокля на Кейт Мидълтън 30 години по-късно и тази на Меган Маркъл седем години след това, този код на честта не се е променил. Може дори да е станал малко по-строг, като се имат предвид всички нови начини за нарушаване на поверителността в наши дни. Говорим за социалните мрежи и способността им да разкриват всякакви тайни преди да им е дошло времето.

Даяна Гети

Снимка: Getty Images

„Знам, че живеем в култура, обсебена от славата, но се случва да вярвам, че неприкосновеността на личния живот е важна, а връзката, която имам с клиентите си, е много лична“, заявява креативният директор на Alexander McQueen Сара Бъртън, която прави роклята на Кейт. Тя разказва за преживяването си едва три години след като Мидълтън се омъжи за принц Уилям. „Някои хора обичат да казват, че съм била твърде срамежлива или че съм се страхувала да говоря за щастливия опит, който имах при създаването на сватбената рокля на херцогинята на Кеймбридж, но мога да ви кажа, че това са глупости“, категорична е тя.

Дизайнерката на Givenchy Клеър Уейт Келер нарича роклята на Меган „много таен проект“, говорейки за нея две години след сватбата през 2018 година. „Чрез часове на разговори, общи срещи и изследвания всички парчета бавно започнаха да си идват на мястото. Чистотата и простотата бяха водещите принципи и разказ за природата чрез 53-те цветя на Британската общност“, обяснява тя.

Меган и

Снимка: БГНЕС

Повече от 37 години преди това Дейвид Емануел е разкъсал скица на роклята на Даяна веднага след като бъдещата булка и майка ѝ са я видели, така че пресата да не получи достъп до нея. „Британската преса преглеждаше дори и боклука ни“, казва той. Много скоро, след като роклята е била готова, семейството е трябвало да затъмни прозорците на студиото и да държат щорите пуснати, за да запазят проекта в тайна.

Междувременно собственик на ферма за копринени буби в Шропшир е предложил да достави коприната за роклята. „Накарахме ги да тъкат бяла копринена тафта, както и слонова кост, така че да не знаят кой цвят ще използваме. Трябва да кажа, че тези копринени буби развиха невероятна скорост“, казва Дейвид. През цялото това време две шивачки на последния етаж в студиото на Емануел са били на местата си, като са били част от много малкия състав, на който е била поверена тайната рокля на Даяна.

Дантелената облицовка на роклята била намерена в торба с изхвърлени парчета, купени на търг – редовна практика за някои дизайнери, търсещи винтидж или класически елегантен щрих. След като е била почистена и оправена, експерт разбира, че това е антична дантела от елече на рокля от времето на кралица Мери – прабабата на принц Чарлз.

„Беше вълшебно време. Тя беше млада, красива, така че как да направиш нещо достойно за такъв човек? Каквото и да правехме, трябваше да се уверим, че роклята ще е младежка, но в същото време да е красива и бляскава, защото все пак говорим за принцеса“, казва Дейвид. Още повече, че всичко е трябвало да бъде съобразено с британския вкус за мода. „Имахме бубите и те бяха британски, тафтата пристигаше скоро и имахме дантелата“. Единственото, което оставало, бил воалът.

Даяна Гети

Снимка: Getty Images

Разбирайки, че най-дългият воал в кралската история е бил 2 метра, Дейвид предложил да направи 7 метра с ръчно бродирани пайети и перли. „По средата на процеса разбрахме, че няма да се справим с времето и започнахме леко да се панираме“, спомня си дизайнерът. Даяна обаче е имала чудесно чувство за хумор и просто им е казала да продължават да шият. „Огромно количество от чай беше изпито, голямо количество от кафе беше изпито. И най-после му виждахме края“.

Церемонията била съвсем близо, когато Емануел разбрал, че трябвало да отреже малко от воала, защото не се побирал в студиото. Тогава обаче отишли в Бъкингамския дворец с памучната версия, за да могат да отрежат правилната форма и размер. Дейвид се уверил, че нито един човек няма да влезе в стаята по време на процеса.

След като са оформили воала, Даяна веднага е заминала за следващия си ангажимент. Дейвид е бил оставен сам в двореца, държейки тиарата на кралица Елизабет II, която скоро щеше да се появи върху главата на съпругата на принц Чарлз. В друг случай пък Даяна сама е закарала дизайнерите и роклята обратно в студиото, карайки собствената си кола, с която се разхождала из Лондон.

Даяна Гети

Снимка: Getty Images

„В деня преди сватбата, в 9 часа сутринта, когато хората най-малко очакваха, ние натоварихме воала, роклята и всичко останало в един багажник и ги доставихме в Клерънс Хаус, което по онова време беше собственост на кралица Елизабет I“, спомня си Дейвид. Виждайки няколко работници на покрива, той е поискал щорите да бъдат пуснати, което не се харесало много на кралицата. Дизайнерът и Елизабет I прекарали нощта заедно, след което се завърнали в Лондон на 29 юли 1981 година за сватбата на принц Чарлз и Даяна Спенсър.

На този ден Дейвид е бил заобиколен от репортери, които му дали скица и попитали дали това е роклята. Въпреки че дизайнът е изглеждал доста близо до този на Даяна, това не е била истинската рокля. Все пак Емануел казва, че репортерите са разкрили тайния проект. „Мисля, че не ми простиха дълго време“, шегува се той.

Най-важното обаче е било роклята на Даяна да се запази в тайна и да бъде показана за първи път в катедралата „Свети Пол“ пред 700 млн. души по целия свят. След като всички са видели как Даяна става принцеса, чак тогава Дейвид е имал свободата да разкрива процеса по направата на роклята. Все пак дизайнерите не говорят много, но продължават да обличат Даяна и след сватбата. Двамата се развеждат през 1990 година, две години преди принц Чарлз и принцеса Даяна да се разделят.

Даяна Гети

Снимка: Getty Images

Междувременно сватбената рокля е обявена за обект на изкуството, който е излаган по целия свят. В завещанието си Даяна инструктира дизайнът да бъде поверен на принцовете Уилям и Хари, след като по-малкият навърши 30 години. Брат ѝ – Чарлз Спенсър – се грижеше за роклята в семейното имение Алтроп в Нортхемптън, където тя беше излагана два пъти всяка година, но през 2014 година беше предадена в ръцете на синовете на Даяна.

Точно както роклята на Кейт вдъхнови безброй подражания и желания от булките по целия свят, тази на Даяна помогна да се създаде тенденцията от 80-те за голямо и смело сватбено облекло. Подпухналите ръкави и дългите поли се превърнаха в модерен външен вид. Според Дейвид обаче Даяна е повлияла на модата не само с булчинската си рокля. „Тя не само постави британските дизайнери на световната карта, но ги направи жизненоважни за модата“, казва той. Допълва, че хората вече не идвали във Великобритания само заради сувенирите, а и заради дизайнерите и всичко това е благодарение на Даяна.

Даяна Гети

Снимка: Getty Images

Въпреки че сватбата на Чарлз и Даяна се състоя преди 40 години, тя все още е централна тема в медиите и огромна заслуга за това има булчинската рокля.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари