IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Chernomore Start.bg Posoka Boec

За празничните "намаления" и други такива...

6 декември 2011 12 51

Всяка година едно и също и то изобщо не е евтино...

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

България върви по пътя на демократичния преход вече повече от двадесет години. Що се отнася до някои установени, не само в Европа, но и в целия Западен свят демократични традиции обаче, изглежда ще трябва да походи още доста.

Като тази, касаеща празничните намаления на стоки (и услуги) около коледните и новогодишни празници. И така, въпреки че последните 3-4 години наблюдаваме осезаемо осъзнаване на родните вносители, относно цените на предлаганите стоки, спрямо държавния стандарт на живот, то стане ли въпрос за „намаления", нещата са все още доста далеч, сравнени със западните пазарни навици.

Разхождам се из столичните магазини и забелязвам, че вече са украсени с празничните и толкова изкусителни червени знаци, промотиращи старта на намалените стоки. Влезеш ли вътре обаче нещата придобиват съвсем други краски.

Що се отнася до ежегодните намаления, в България битуват две тенденции: едната е да се „намалят" само стоки, които са от старите колекции или несезонни такива. Общо взето, влизаш в магазин за обувки, който е в „промоция" и се оказва, че са намалени само сандалите и (примерно) ботите от миналата година. Доста затрогващо. Навикът да се намалят и стоки, само от определени марки и вид, също е силно разпространен. Давам за пример отново магазина за обувки „Х", който е обявил своето 30-процентно намаление, но попиташ ли за една определена линия обувки, те ти съобщават, че артикулите от тази марка нямало да се намаляват изобщо.

Вторият доста типичен и така любим на родните потребители търговски навик е да се поставят етикети, анонсиращи „намаления", при които човек би могъл да си позволи съответната стока само при положение, че не щеш ли изведнъж е открил как да превръща камъните в злато, или още повече, да превръща в злато всичко, до което се докосне, та коланчето, което случайно е пипнал да си заслужава цената.

Сметнеш ли цената на съответното коланче без „отстъпката" се получава такава, в която реалността се губи като греяното вино в края на празничната вечеря.

От тук следват два въпроса: на първо място защо това все още продължава да се случва, при положение, че българският потребител (вече) има възможността да си купи билет до Лондон на цената на три чифта намалени плажни джапанки и да съпостави тукашните намаления с тамошните, които обикновено се изчерпват със следната простна, но ефективна философия: „От средата на декември до края на януари - всичко по 7 паунда"?

И на второ място, защо това продължава да се случва, при положение, че българският потребител вече би могъл да се похвали с елементарни интернет познания и също така разполага с кредитна/ дебитна карта: двете фундаментални условия, за да може да пазарува онлайн и да се сдобива с така желаните продукти на осезаемо по-ниска цена?

Идеята на този материал не е да заклеймява когото и да е било, защото, в крайна сметка, живеем в условията на свободна пазарна икономика и всеки има право да определя собствената си търговска политика.

Идеята тук по-скоро е да се изрази съвкупното българско потребителско желание за това нещата да започнат да се случват най-после като в нормалните държави, към които така упорито се стремим. Би могло да се постигне лесно и задоволително и за двете страни, стига да има желание и да се вложи малко разум.

А вие, кога за последно се натъкнахте на „намалена" стока?

Автор - снимка

КоментариКоментари

Sheherezada ( преди 13 години )
В края на лятото си купих от Германия 2 потничета за по 5 Е, на една много известна марка. Връщайки се тук, ги видях в магазина на същата марка, абсолютно същите - едното струваше 59 лв. с 40% намаление!!
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
earth ( преди 13 години )
На "намалена" стока се натъквам всеки път когато реша да проверя надписа Намаление. На намалена стока обаче - никога! Имала съм възможност да пазарувам по време на Коледните разпродажбите в чужбина, както и по време на различни разпродажби изобщо и в сравнение с БГ разликите са потресаващи. Като се започне с това, че всичко по 1,2 или 5 евро при техните минимални/средни заплати е абсурдно смешна цена (за сравнение всичко по 10 лв при средна заплата 500 лв), минем през реални 70% намаление (а не стоки с предварително раздути 3-4 пъти цени, които дори с намалението не падат до реалната си стойност) и стигнем до там да намериш тениска на Х-марка в чужбина за 2 евро, а като се върнеш в БГ да видиш същото нещо за 10 лв. Сравнявам само текстилните изделия, защото те са по-често и масово купувани и там разликата наистина се набива на очи.
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар