IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как да постигнете отлично ниво в каквато и да е дейност

6 май 2012 08 58

Гените не са определящи

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Много хора смятат, че за да станеш много добър в нещо, трябва да имаш вроден талант за това. Но научните изследвания опровергават тази представа. Тони Шварц, президент на „Проект Енергия" и автор на книгата „Бъдете изключителен в каквото пожелаете", е открил чрез проучвания на служителите на дузина организации, че е възможно да изградиш, което и да е умение или способност, по същия ситематичен начин, по който изграждаш мускули: излизаш извън зоната си на комфорт, след това правиш почивка.

Аристотел го е казал още преди 2000 години:"Ние сме това, което правим често в ежедневието си." Чрез редовна практика човек може да се научи на каквото пожелае – да е по-концентриран, да има по-добри творчески умения, да е по-позитивен във възгледите си, да релаксира, да разговаря конструктивно с околните или по-обикновени неща като това да играе тенис изключително добре.

Ученият Андерс Ериксон, който изследва факторите за превъзходно представяне в каквато и да е дейност, е установил, че 10 000 часа прекарани в практикуването на нещо е минимумът от време, което човек обикновено инвестира, за да достигне до отлично ниво в сферата, в която е избрал да се развива.

За съжаление, както и сами можем да предположим, според Ериксон практикуването е най-трудната част и най-малко приятната. Естествено, че когато постигнем желаните резултати, се чувстваме в еуфория и удовлетворени от себе си, но как да преминем по-лесно през дългия период на упражняване без да се обезкуражим?

Ето кои са ключовете към успех в периода, в което вървим към желаната цел според изследванията на Тони Шварц:

1. Избирайте за цели неща, които наистина ви вълнуват. Когато изпитвате истинска страст към това, с което се занимавате, вероятността за успех е в пъти по-голяма. Не си хабете енергията за неща, които са ви самоцел, просто за да докажете на себе си, че сте дисциплинирани. Подредете приритетите си и се насочете към истински важните неща за вас.

2. Захващайте се първо с най-трудната част. Ние инстинктивно вървим към удоволствието и избягваме болката и досадата. Ериксон, както и всички изследователи на тези въпроси, са стигнали до извода, че хората са най-ефективни, когато оставят най-приятната и най-леката част за накрая, а в началото на деня започват с най-трудната част.

3. Практикувайте интензивно без прекъсване за по-кратки периоди от време, не по-дълги от 90 минути и после направете почивка. Час и половина е максималното време, в което хората са способни да поддържат високо ниво на концентрация върху каквото и да е. Резултатите от проучванията също показват, че най-добре е да се практикува не повече от 4-5 часа на ден.

4. Търсете обратна връзка за това как се справяте, но не прекалявайте с нея. Прекалено много обратна връзка създава когнитивно претоварване, увеличава нивото на тревожност и пречи на процеса на учене и усъвършенстване.

5. Взимайте си почивки редовно. Релаксирането след интензивно усилие не само зарежда със сили, но и помага на мозъка да обработи натрупаната информация и важните неща да преминат в дълготрайната памет. Освен това по време на почивка дясното полукълбо става доминиращо, което може да доведе до творчески пробиви като това да ви хрумне изключително добра идея как да решите някой проблем.

6. Свържете практиката с някакви ритуали. Волята и дисциплината са надценени. Както изследователят Рой Баумайстер е открил, хората не разполагаме с големи запаси от тези две неща. Затова е важно да се улесним колкото е възможно повече в постигането на постоянство. Това може да стане с изграждането на „ритуали" определени действия, които ни настройват за започване на практикуването на желаната дейност. Всеки може да избере какви да бъдат те, но примери за такива ритуали са приготвянето на чаша чай сутрин преди започване на работа, сутрешен крос в близкия парк, йога след събуждане, обаждане по телефона на близък приятел за започване на деня с приятен разговор и т.н.

Автор на статията:
Мария Димитрова

КоментариКоментари