IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо пазаруваме панически по време на пандемия?

23 март 2020 16 30

Много от големите магазини бяха атакувани заради коронавируса

Снимка: iStock

През последните няколко дни хората се редят на опашки пред големите супермаркети, за да се запасят с най-необходимото. Паническото пазаруване започна след като беше обявено извънредно положение и се наложи мярката социална дистанция в повечето страни по света. Целта е да се спре разпространението на новия коронавирус COVID-19.

Една от най-купуваните стоки беше тоалетната хартия, като в някои пазарски колички се забелязваха два-три пакета. Други неща, които хората взимаха, са стоки от първа необходимост като ориз, захар, брашно, плодове и зеленчуци. Въпреки уверенията, че хранителните магазини няма да затворят и че храна има за години напред, хората все пак решиха, че е време да се презапасят.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by The Sacramento Bee (@sacramentobee) on

Според експерти, паническото пазаруване се случва, защото мозъкът е навлязъл в т.нар. „оцеляващ режим“, който взема превес над рационалното мислене. Д-р Али Фенуик, който изследва човешкото поведение, казва пред „Insider“, че има четири причини, поради които хората усещат нуждата от презапасяване.

1. Оцеляване

По време на несигурна или заплашителна ситуация, по-примитивната част на мозъка може да вземе превес. Нейната най-важна задача е да ви поддържа живи на всяка цена. Това се нарича инстинкт за самосъхранение и е по-силно изразен при някои хора. Често той се проявява при подобна ситуация като пандемията от коронавирус.

Тази примитивна част потиска рационалното мислене и въпреки обещанията на правителства, че храната няма да свърши, много хора не го приемат за истина. Повечето от нас не са преживявали нещо подобно на настоящата здравна криза и затова купуват повече храна от обикновено, за да са сигурни, че няма да останат гладни.

2. Ефектът на недостига

Оскъдността на някои продукти кара хората да ги смятат за по-ценни. Затова често те не гледат и цената на стоките, а се опитват да стигнат до тях преди някой друг. Това може да ни накара да вземем нещо, което не ни трябва или не искаме, но виждаме, че се купува от други хора.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by hautecochonnet ??? (@hautecochonnet) on

Именно тази част от психологията на хората може да обясни и огромното желание за тоалетна хартия. Въпреки че най-вероятно няма да имате нужда от тези 60 ролки, вие сте по-спокойни, когато ги имате у дома. 

3. Поведението на тълпата

Д-р Фенуик обяснява, че желанието за покупка на някои стоки идва само от това, че другите също го правят. Несигурната ситуация може да ни накара да следваме примера на останалите, дори и да не ги познаваме и да не сме сигурни, че това е правилното решение. 

4. Чувство за контрол

Във времена като тези е добре да усещаме, че държим нещата под контрол. Когато видите празните витрини в магазините, искате да вземете продукт, който малко или много ще ви успокои и ще запълни липсата. Често хората искат да са сигурни, че ако най-лошото предстои, те ще имат възможността да изхранят себе си и семейството си.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ashlei Decay (@ashlei_decay) on

Според д-р Фенуик, по време на пандемията даваме възможност на емоциите да контролират мисленето ни и често следваме примера на другите. „Ако те се запасяват, значи и аз трябва да го направя“, казва той пред „Insider“.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари