IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

7 умни начина да разговаряте с човек, който вечно се оплаква

14 юни 2024 17 50

Общуването с такъв човек е дразнещо и изтощително

Снимка: Istock

Снимка: Istock

Всеки човек се оплаква понякога. Истината е, че всички мрънкаме от време на време и това е напълно в реда на нещата.

Оплакването може да бъде много ефективен начин да се освободите от натрупания стрес, да потърсите съчувствие от близък, или да изживеете споделено нещастие с друг човек.

Хроничното оплакване обаче е друга работа. То изтощава, вреди на взаимоотношенията и благосъстоянието и на всичкото отгоре адски дразни хората.

За щастие има определени 7 хитри начина да се справите с разговор с хронично мрънкащ човек.

А ето ги и тях:

1. Не се опитвайте да утешавате този човек

Преди да продължим, трябва да изясним следното: не е ваша отговорност да оправдавате поведението на някой друг. Ако с вечните си оплаквания някой ви лази по нервите, вие сте напълно прави да се чувствате така и трябва да предприемете необходимите стъпки, за да се погрижите преди всичко за собственото си благополучие.

Все пак помага да се опитате да разберете откъде обикновено идват хроничните оплаквания на въпросните хора и това е така, защото по-доброто разбиране на проблема ще ви помогне да предприемете правилния курс на действие, без да проявявате пасивно-агресивно поведение към въпросния човек или пък напълно да започнете да го избягвате, просто защото не знаете как да поставите своите граници.

И така, ето как мисли един хронично оплакващ се според психолога Гай Уинч: „Хроничните оплакващи се обикновено не виждат себе си като негативни хора. По-скоро се възприемат като вечно губещи и теглят късата клечка всеки ден. Затова те виждат света като негативен, а себе си просто като реагиращи по подходящ начин на досадни, утежняващи или злощастни обстоятелства.“

Той предлага умен съвет: „Не се опитвайте да убеждавате хронично оплакващия се, че нещата „не са толкова лоши“, колкото си мисли, или да му внушавате, че „реагира прекалено силно“ на събития и ситуации. „Това само ще го принуди да спомене 10 допълнителни недоволства, за които все още не сте чували, за да разберете по-добре колко ужасен е всъщност животът му.“

2. По-добре се съгласете с неговите опасения

Досадно е постоянно да уверяваш някого, че животът му не е толкова лош или труден. Именно затова, когато някой хронично мрънкащ човек ви хване за слушател, просто му признайте, че виждате проблемите му и разбирате чувствата му. Така той ще се почувства видян и разбран.

Нещо повече, хронично оплакващи се хора  не реагират много добре на практическите решения. По-често те искат да ги изслушате и да им предложите рамо, на което да поплачат.

Дори когато вашият съвет действително би разрешил проблем, хронично оплакващият се няма да бъде особено щастлив да го чуе.

Психолозите препоръчват: „В повечето ситуации (има някои очевидни изключения) трябва да избягвате да предлагате съвети или решения и да се придържате към съчувствието и емоционалното утвърждаване.“

3. Подтикнете човека към независимо решение

Ако вашият незабавен отговор към мрънкащия човек е да преминете направо в режим за разрешаване на проблемите му, има голяма вероятност да не успеете.

Основната функция на оплакването е да се почувствате разбрани, а не вашите проблеми да бъдат решени от друг човек. Когато някой се оплаква през цялото време обаче, това е наистина разочароващо за околните.

Започнете да задавате въпроси, ориентирани към решение на проблемите на този човек! Вместо да му казвате как да реши проблемите си, опитайте се да го попитате как точно планира да постигне решение.

Не забравяйте обаче, че е важно да правите това по учтив и любезен начин. Ако задавате въпросите си назидателно или по пасивно-агресивен начин, просто ще влошите всичко, защото другият човек ще се почувства осъден и неразбран.

жена се

Снимка: iStock

4. Пренасочете разговора

Съветът по-горе е достатъчно разумен, но какво да правите, ако сте си изгубили доста време с хронично оплакващия се човек, че буквално вече нямате сили да мислите за проблемите му?

Е, може просто да смените темата. Не рязко, разбира се.

Но ако кажете нещо неангажиращо и след това неусетно и с уважение пренасочите потока на разговора, въпросният човек може да остави оплакването си и вместо това да се съсредоточи върху нещо по-положително.

Каквото и да правите обаче, не забравяйте да НЕ казвате: „Погледнете от добрата страна!“ или „Положително...“ Защо? Защото тези видове фрази само карат хората да се чувстват невидими, добавяйки това към колекцията им от оплаквания.

Да кажеш на някого да погледне от добрата страна на нещата или да е по-ведър всъщност ще подейства точно обратното. Просто ще накара човека да осъзнае още повече колко адски мрачна и непривлекателна е неговата собствена личност.

5. Разрешете проблема... като кажете на човека, че прекалява с мрънкането

Разбира се, винаги можете просто да... говорите за проблемите на този човек. Работата е обаче, че много хронично оплакващи се личности не осъзнават, че мрънкат непрекъснато.

Мнозина от тях всъщност си мислят, че общуването ви с тях е приятно и му се наслаждавате. Така че, ако някой се оплаква от всичко и всички от известно време, защо да не му го кажете?

Отново имайте предвид, че трябва да го направите по настоятелен, но уважителен начин.

Например можете да кажете: „Бих искал да говоря с теб за нещо. Струва ми се, че се оплакваш много, но никога не правиш нищо по въпросния проблем и е малко изтощително за мен да предлагам емоционална подкрепа отново и отново, но да не виждам напредък. Обичам те и искам да си щастлив и имам чувството, че тези разговори никога не водят до продуктивни резултати.“

Ако имате работа с някого, който е емоционално зрял, той ще вземе под внимание вашите отзиви и ще се опита да промени начина си на общуване с вас, така че връзката ви да е по-здрава и приятна.

6. Уважавайте границите си

В книгата си „Определи граници, намери мир“ терапевтът Недра Глоувър Тауаб казва: „Ние просто не можем да имаме здравословна връзка с друг човек, без да му съобщим какво е приемливо и неприемливо за нас. Ако не сме проактивни по отношение на това в отношенията си, можем да бъдем сигурни, че другият човек ще постави своите граници.“

Границите на хронично оплакващия се звучат по следния начин: „Ще се оплача, ти ще ме изслушаш и след това отново ще се оплача.“

Вашите граници трябва да разрушат този модел и да насочат динамиката ви по правилния път. Ключът към поддържането на управляема връзка с тях е да потвърдите границите си, когато е необходимо.

Например, можете да кажете на този човек: „Казах ти, че не искам да говоря повече за това, защото не ми харесва, че се оплакваш и никога не правиш нищо относно ситуацията. Нека сменим темата.“

7. Минимизирайте взаимодействията си

Ако нито един от съветите по-горе не работи и ако чувствате, че хронично оплакващият се човек има доста лошо влияние върху вас, изсмуквайки енергията ви, може би е време да помислите за прекъсването или разреждане на контактите си с него.

Все пак вашето време е ценен ресурс. Вашата енергия още повече. Ако не искате повече да се занимавате с хронично оплакващ се човек, не забравяйте, че не му дължите нищо. Понякога е по-добре да си тръгнете с уважение.

За още новини от света на лайфстайла и звездите последвайте Tialoto в Instagram и харесайте страницата ни във Facebook

Автор - снимка
Автор на статията:
Teodora Dragoeva

КоментариКоментари

anonimen ( преди 1 месец )
starhotna ideya leko izbegvane sas false ysmivka e nai sladkata taktiki dalec ot takiva
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар