Когато собствениците на компаниите и/или изпълнителните им директори се оглеждат за хора, които да направят свои мениджъри, те искат личности, които притежават лидерски умения.
Трудно е обаче да се държите като лидер, когато не сте шеф, а сте в ролята на подчинен и никой не се отчита пред вас. Добра новина е, че „лидер“ не е титла, а комплекс от характеристики.
Ето и 9 начина как да станете лидер сред колегите си:
1. Общувайте ясно.
Лидерите не мърморят зад закрити врати, когато нещата не вървят добре. Те не казват „Да“, когато трябва да кажат „Не“. Те казват ясно какво мислят и как смятат да си свършат работата.
2. Научете се да бъдете по-гъвкави.
В много редки случаи нещата могат да се направят само по един определен начин. Винаги има вариант да свършите работата по различен начин, стига да измислите как.
3. Не се дръжте като изтривалка.
Лидерите се държат учтиво, но твърдо. Те отстояват мнението си и не се страхуват да отказват. Можете да правите услуги, но само когато наистина го искате или защото виждате, че ще е добре за компанията, в която работите.
4. Помагайте на другите.
Лидерите въвеждат новите си колеги в работата. Те не се конкурират с колегите си, а по-скоро се радват, когато работят в силен екип с много качествени професионалисти.
5. Поемайте отговорност за грешките си.
Всеки човек прави грешки, но не всеки си ги признава. Не хвърляйте вината върху другите, когато знаете, че проблемът идва от вас. По-добре си помислете как да оправите проблема, без да се паникьосвате.
6. Изслушвайте идеите на другите.
Колегите ви ще ви ценят, ако ги уважавате и изслушвате. Истинският лидер уважава добрите идеи, дори да не са негови. Събирайте добрите идеи и може и да се изненадате след време колко много сте научили всъщност.
7. Поемайте рискове.
Често хората си мислят, че лидерите не излизат от зоната си на комфорт. Това е рядкост. Лидерите не се плашат от провала. Те поемат рискове, защото знаят, че това е най-краткият път към успеха.
8. Не падайте духом.
Възможно е да попаднете на ужасни хора в службата си, но не падайте духом. Ако някой ви третира зле, не влизайте веднага в конфликт. Вместо това преценете дали това, което той казва или прави, е оправдано.
9. Не търсете специално внимание.
Дори да се смятате за добър лидер и да считате, че имате потенциал за мениджърски пост, не го показвайте. Може да сте по-умен от всички останали в екипа, но ако очаквате специално отношение, по-скоро можете да си навлечете омразата на колегите си.