Масово се срещат подвеждащи твърдения върху етикетите на слънцезащитните продукти, съобщиха от асоциацията "Активни потребители".
Маркетингови призиви като "целодневна защита", "моментална защита", "водоустойчив" объркват потребителите и им пречат да направят информиран избор, смятат от организацията.
Слънцезащитният фактор SPF показва степента, в която продуктът предпазва кожата от ултравиолетовите /UVB/ лъчи.
Когато човек се излага на слъце, минават 15-20 минути, преди да започне да изгаря
Слънцезащитният фактор с индекс 15 би трябвало да предпазва 15 пъти по-дълго - около 5 часа. Разликата в степента на защита, която осигуряват продукти с фактор над 15 не е голяма.
Ако SPF 15 предпазва от 93 процента от UV лъчите, при индекс 30 се покриват 97 процента от ултравиолетовият спектър, а при "50" и "50+" - 98 процента.
Асоциация "Активни потребители" съветва хората да внимават с някои надписи на етикетите на слънцезащитните продукти като например "ултрависок слънцезащитен фактор".
Слънцезащитният фактор 50 дава само 1.3 на сто повече защита от UVB лъчите в
сравнение с фактор 30. По-добре да се нанесе по-дебел слой от продукта, отколкото да се търсят максимални стойности на фактор, съветват от асоциацията.
Стойността на слънцезащитния фактор показва степента на защита само от UVB лъчите. Затова продукт, на който пише "широкоспектърна защита" или "UVA-UVB", е съмнителен.
За UVA лъчите няма регулация, така че е трудно да се прецени в каква степен филтрите,вложени в съответния продукт, защитават кожата и от UVA лъчи.
Някои слънцезащитни средства имат по-дълготраен ефект, но плуването, потенето и забърсването с кърпа намаляват свойствата им. Предпазните продукти трябва да се нанесат отново след няколко часа, за да гарантират защита.
Терминът "sunblock", който трябва да означава тотална защита от слънцето, е подвеждащ, защото създава илюзия, че продуктът блокира всички лъчи на слънцето. Истината е, че предпазва само от най-вредните лъчи в определена степен, добавят от организацията.
На пазара няма средство, което да осигурява "тотална защита", смятат от асоциацията.
Надписът "моментална защита" е заблуда, защото за повечето слънцезащитни средства не е установено дали трябва да се прилагат непосредствено преди излагането на слънце или по-рано, за да имат по-голям ефект.
Съветът на дерматолозите е продуктите да се нанесат поне 30 минути преди плаж.
Нашият съвет пък е: използвайте само слънцезащитни продукти на познати марки, които са доказали своите качества. Най-добре пазарувайте от аптеките и на всяка цена се консултирайте със специалист преди да изберете своя продукт.