Оставали ли сте с отворена уста, докато слушате как доктор Хаус и неговият екип, се опитват да разгадаят каква е мистериозната болест, повалила поредния пациент? Сложни, дълги и напълно неразбираеми думи – това са голяма част от медицинските термини. За повечето хора лекарският „жаргон“ звучи по-скоро като чужд език. Оказва се, че именно сложният начин на представяне на здравното състояние на хората, създава предпоставки за нов сериозен проблем.
Ново проучване показва, че 43% от хората в трудоспособна възраст не са в състояние да разбират и използват здравната информация за себе си, давана им от лекарите. В по-бедните страни проблемът се задълбочава, тъй като там голяма част от хората са слабо образовани. За тях представлява още по-голяма трудност да разберат здравния си статус.
Въпреки това образоваността не е определяща. Според проучване в югоизточна Англия например, една трета от хората не успяват да „дешифроват“ здравната информация за себе си. За този район от страната се знае, че е с едно от най-високите нива на образованост. Според експерти отговорността за разрешаването на проблема е на лекарите, както и държавните здравни институции, пише вестник Daily Mail.
Според доктор Гил Роуландс използването на електронни писма и текстове, които са още по-кратки, могат да доведат до допълнително ескалиране на проблема. Чрез този метод информацията става още по-трудна за разбиране. Доктор Роуландс смята, че лекарите трябва да се опитат да представят здравната информация на своите пациенти по един по-разбираем и достъпен начин.