В днешно време перфектната фигура се е превърнала във фикс-идея за повечето хора по света. Режими, диети и сурови упражнения са само част от нещата, които започват да се спазват след коледните и новогодишни празници. 

Целта на всеки е да влезе във форма за лятото, да стегне всяка част от тялото си и да се покаже с гордост на плажа. Най-важното обаче е да отслабваме с мярка и здравословно. Най-честият въпрос, който хората си задават преди да се подложат на диета е – колко точно трябва да тежа? Много фактори влияят на теглото като пол, форма на тялото и височина. 

Ако и вие изпитвате трудност при определянето на точното тегло за вас, то тогава ви предлагаме няколко начина, по които да си помогнете.

Индекс на телесната маса

Този метод е най-добре познат на обществото. Базира се на отношението между височината и теглото на човека. 

Начинът за измерване е много лесен. Просто въвеждате пола, теглото и височината си и калкулатор изчислява индекса. След това резултатите се делят на пет категории от под нормално тегло до изключително затлъстяване. Стойностите им са:

<19 – под нормалното тегло.

19 до 24 – нормално тегло.

25 до 29 – над нормалното тегло.

30 до 39 – затлъстяване.

40 и нагоре – затлъстяване, което е изключително вредно за здравето.

Проблемът с този метод е, че той не взима под внимание някои други фактори като разпределение на мазнините в организма, мускулна маса и измерванията на талията и ханша.

Може да измерите индекса на телесната си маса тук

Методът „талия-височина“ 

Съотношението талия-височина е още един начин, за да проверите дали клоните към затлъстяване. Методът е много прост и можете да го направите вкъщи. 

Измерете височината, талията и теглото си. Ако талията ви е повече от половината ви тегло, тогава се счита, че страдате от затлъстяване. 

Може да измерите съотношението си талия-височина тук.

Процент телесна мазнина

Една от основните причини за напълняването е задържането на нездравословни мазнини в тялото. В нормалното човешко тяло се съдържат два вида мазнини – основни и мазнини за съхранение. Първите се намират под кожата, което е важно за организма. Този вид не е опасен за теглото.

Мазнини за съхранение се наричат мастните тъкани, които се намират във вътрешните органи, за които трябва да се притесняваме. Според експерти, нормалният процент телесна мазнина при мъжете е между 2 и 4, а при жените – 10-13%.

Можете да измерите процента на телесната си мазнина тук


Методът „талия-ханш“

Тази техника за идеалното тегло на човек сравнява размера на талията с този на ханша. Според различни изследвания, съставът на тялото, теглото и частта, в която се съхраняват мазнините, могат да имат голямо влияние върху здравето.

Изследвания показват, че хората, които имат повече телесни мазнини около кръста, са изложени на по-висок риск да развият сърдечносъдови заболявания и диабет. Обикновено талията на човек трябва да е по-малка от тази на ханша. 

За измерване на съотношението на талията и ханша, измерете най-тясната част от талията, т.е. точно над пъпа. След това измерете най-широката част на ханша. Разделете измереното от талията на това от ханша.

Стойностите се делят по полове и са следните:

Мъже:

Под 0.9 – рискът от сърдечносъдови заболявания е много нисък.

От 0.9 до 0.99 – рискът е в нормите.

Над 1.0 – рискът е много висок.

Жени:

Под 0.8 – рискът е нисък.

От 0.8 до 0.89 – рискът е в нормите.

Над 9.0 – рискът е много висок.

Може да измерите съотношението си талия-ханш тук.

Всички тези методи може да се използват поотделно, но комбинирането им ще ви даде най-подробната информация за състоянието, в което се намирате. Ако все пак се притеснявате за здравето си, може да потърсите и съвет от лекар или диетолог. 

Снимки: iStock