IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

„Не бях просто известна, бях известна заради сексапила си“

15 ноември 2021 14 50

Емили Ратайковски разказва за опасността да бъдеш желан

Снимка: Getty Images

Снимка: Getty Images

В новата колекция от есета на Емили Ратайковски, събрани в книгата „Моето тяло“, историята на Одри Мънсън – тийнейджърката, наречена „първият супермодел на Америка“ – служи като мощно напомняне за опасностите да бъдеш идолизиран.

След като позира за някои от големите скулптори от началото на XX век, статуи на Мънсън днес могат да бъдат намерени в паркове, площадки и държавни сгради в цяла Америка. Но след като вдъхнови няколко форми на изкуството, включително и Civic Fame – позлатената медна жена, кацнала на върха на общинската сграда в Ню Йорк – Менсън прави обит за самоубийство през 1922 година. Тогава тя е само на 28 години, а на 39 вече е отведена в психиатрична клиника, където прекарва последните шест десетилетия от живота си.

„Предполагам, че това е жизненият цикъл на една муза“, пише Емили Ратайковски в едно от 12-те си есета, цитирана от CNN. „Да бъдеш открит, увековечен в изкуството, за което никога не ти плащат, и да умреш в неизвестност“.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Emily Ratajkowski (@emrata)

Ратайковски може да е далеч от неизвестността, но все пак е нещо като муза. Нейният образ е помогнал за продажбата на всичко – от бургери до коли. С над 28 милиона последователи в Instagram и модно портфолио, в което се помещават повече снимки по бельо, отколкото в тоалети на висшата мода, Емили е представена от медиите като модерен секссимвол. Ето защо нейните разсъждения за разглеждането на жени като обекти са толкова завладяващи.

„Когато пишех тази книга, наистина не мислех за публикуване“, казва тя пред CNN Style. Допълва, че е искала да изключи от мозъка си мисълта, че някой някога ще прочете написаното, защото само по този начин е могла да бъде напълно честна и уязвима на хартията.

На 21 години Ратайковски беше катапултирана към славата, след като се появи гола в музикалното видео към песента Blurred Lines на Робин Тик през 2013 година. Оттогава то е събрало над 768 милиона гледания в YouTube. „Не бях просто известна; бях прочута заради сексапилността си, което в много отношения беше удовлетворяващо“, пише тя в есе, кръстено на песента на Тик.

Сега, на 30 години, Емили описва чувството да бъдеш обект на силни желания – от еуфоричните върхове до изкривяващите се психологични спадове. Тя също така изследва опияняващия ефект, който красотата може да има върху силните мъже на деня.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Emily Ratajkowski (@emrata)

В есето „Трансакции“ Ратайковски твърди, че е получила 25 000 долара, за да присъства на Super Bowl 2014 заедно с Джо Лоу – малайзийския милиардер в центъра на скандала 1MDB. Той е обвинен, че е мозъкът на мащабната измама, за която прокурорите твърдят, че е била схема за извличане на 4,5 млрд. щатски долара. Смята се, че част от парите са използвани не само за удоволствията на Лоу, но и за тези на Леонардо ди Каприо, Ким Кардашян, Миранда Кер и други холивудски звезди.

Книгата на Ратайковски е пълна с анекдоти, илюстриращи двуострия характер на желанието, като по този начин моделката се надява да направи есетата по-достъпни за публиката. Тя е искала да проучи начините, по които думи като „патриархат“ и „капитализъм“ могат да се използват в ежедневни ситуации. „За мен тази книга е пълна с разговори за моментите, в които жените могат да бъдат много уязвими, и динамиката на властта, която често се прикрива. Това наистина бих искала да видя – повече разговор около тази динамика на властта“, казва Емили пред CNN Style.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Emily Ratajkowski (@emrata)

Есетата описват няколко случая на сексуално посегателство към моделката по време на нейната кариера. Ратайковски дълго време е обмисляла дали да напише за случките, но е искала да се върне към моментите, които все още не е разрешила в главата си и да проучи причините за случилото се.

В „Моето тяло“ няма изящни решения на проблемите, а по-скоро Ратайковски преценява докъде я е докарала експлоатацията на нейния образ и признава агонията и екстаза от това да бъде идолизирана. „По-лошо от това да бъдеш държанка, е това да си невидим, нали?“, пише тя, преди да разкаже за неприятен момент с мениджъра на съпруга си. „Затворих внезапно очи. Почувствах внезапно желание да изчезна“.

Модната индустрия също получава своя „момент на слава“ в книгата. От агенти, изоставящи младата Ратайковски в несигурни ситуации, до нездравословна мания за загуба на тегло. Според написаното, възходът в кариерата ѝ започва чак след тежък пристъп на стомашен грип (гастроентерит), който кара Емили да свали десет килограма за една седмица. „Моето тяло“ изобразява света на модата като хищнически и дезориентиращ. И въпреки това моделката няма планове да напуска бизнеса.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Emily Ratajkowski (@emrata)

„Намерих начин да упражнявам контрол и това беше доста полезно за мен“, пише тя. Допълва, че индустрията те учи, че си заменим и че колкото по-малко си съгласен с нормите, толкова е по-малко вероятно да те наемат. Сега обаче Ратайковски може да си позволи да казва „Не“, защото е изградила име в модата и не трябва да потъпква принципите си заради работа.

Решението ѝ да продължи да се занимава с мода вече беше упрекнато от някои като потулване на самите проблеми, за които тя самата признава, но Ратайковски твърди, че никога не би обвинила жена, че се опитва да работи в света, в който живеем. „Смятам, че е грешка млада жена да се срамува, че носи тясна рокля, само защото иска да бъде забелязана от влиятелен човек“, пише моделката. Допълва, че обществото не трябва да критикува жена, която успява чрез използване на тялото или визията си. Според нея, това е продължение на същото женомразство, на което тя е ставала свидетел през годините.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Emily Ratajkowski (@emrata)

В своите есета Ратайковски размишлява и върху мимолетния жизнен цикъл на една муза.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари