IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Добрият шеф

8 юни 2012 10 10

Балансът между професионализъм и човечност, ще ви направи мечтания ръководител

Снимка: Dreamstime

Снимка: Dreamstime

Властта е нещо хубаво, но злоупотребите ли с нея, дори само веднъж, хората спират да ви вярват и започват да ви мислят за гадняр.

Как да обърнем отново нещата след това? Много просто – не им позволявайте да стигнат до там. Професионализмът е една от ключовите черти на добрия ръководител.

Обратната крайност също не е за препоръчване – да си прекалено мил с подчинените си, не е професионално. Оставете емоциите си и личните си предпочитания вкъщи, в офиса трябва да сте колкото се може по-обективен към колкото се може повече служители и тяхната работа.

Няма нищо лошо, ако хората с които работите ви допадат като характер, стига това да не пречи на реалната ви оценка за труда им. Ако някой не се справя, трябва да бъде предупреден или наказан за грешките си, независимо колко ви е симпатичен и обратно – добрият професионалист трябва да бъде поощрен, въпреки, че не го харесвате ни най-малко като човек.

Ето и някои правила за това как да бъдете добър шеф:

Правило 1- Не се сприятелявайте с подчинените си

Това неизбежно ще доведе до някои необективни решения от ваша страна или до недоволство от вашите служители-приятели, защото ви сте... Шефът. На вас се пада да вземате тежки решения, да умеете да казвате „не", когато някой има нереалистични искания, и най-вече да уволняване и назначавате хора.

Помислете колко неприятно ще се получи, ако хората, които са ваши началници, ви поставят задачата да освободите своите приятели... Същото се отнася и за любовните отношения на работното място. С друго думи – никакви извънслужебни отношения на работното място.

Правило 2Не е необходимо да сте нито гадняр нито „мека Мара"

Не решавайте дали да се държите с хората добре или зле, просто бъдете любезни и неутрални. Похвалете заслужилите, когато се справят добре и мъмрете тези, които допускат грешки, но без да беснеете или крещите като луд.

Правило 3 – Не се бойте да помолите за съдействие

Помощта е много важна за заетия човек в движение. Не бива да забравяте обаче, че колегата, когото молите за помощ, също е човек със собствени отговорности и вие не трябва да го затрупвате със своята работа . Ако системно се нуждаете от помощник, по-добре си назначете отговорен асистент, на когото бихте имали доверие, вместо да използвате случайни подчинени.

Правило 4 – Научете се да взимате решения и не отстъпвайте от тях

Част от работата на началника е да вземе бързи и ефективни решения, да решава проблеми и да потушава пожари. Необходимо е да имате поглед върху цялата ситуация и не само да се налагате, а да носите адекватната отговорност за решенията си. Важно е подчинените ви да знаят, че сте сериозен човек, който държи на думата си и може да се справи с всеки проблем, именно заради което е назначен за шеф.

Правило 5 – Бъдете добър ръководител

Научете се как да вдъхновявате хората за добра продуктивна работа. Лидерът трябва да умее да бъде оратор, да ръководи и напътства хората си, но също така да ги окуражава да бъдат самостоятелни и да се допитват до него само при реална необходимост.

Трябва да имате предвид, че дори и да сте добър шеф, не винаги ще получавате положителни отзиви. Решенията ви не винаги ще правят всекиго щастлив – просто не е възможно да се угоди на всеки. Бъдете професионалист, но не забравяйте и човечността си. Понякога е добре да показвате уязвимост, но винаги с мярка и внимателно.

КоментариКоментари