IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кортизол - как да намалим хормона на стреса?

03 September 2019 12:30

Трябват ви няколко промени в навиците

Istockphoto

Наричат го хормон на стреса. Имменно при стресови ситуации организмът отговаря с хормонален отговор  - отделя голямо количество адреналин и кортизол. В случай, че напрежението е по-продължително, надбъбречните жлези се уголемяват и се произвежда по-малко количество бели кръвни телца. 

Прекалено високите нива на кортизол в организма водят до промени в настроението, нарушено храносмилане, проблеми със съня, покачване на теглото, стареене на кожата и поява на бръчки, болки в гърба и врата, отслабване на имунната система. 

Има различни медикаменти, които се използват за понижаване нивото на стреса. Преди да прибегнете към тях и отидете на лекар, може да направите няколко неща в домашни условия. С тях ще се почувствате по-добре и ще намалите поне малко натрупаното напрежение: 

friends

Източник: IStockphoto

Намаляване на стреса

Първото и най-важно нещо, което трябва да направите, за да понижите кортизола. Ако сте стресирани по-често, опитайте се да анализирате кои ситуации ви изнервят и как може да ги контролирате. Ще ви помогнат няколко техники за дишане или релаксиращи процедури. 

Много психотерапевти препоръчват воденето на дневник, в който да пишете това, което ви прави щастливи или онова, за което мечтаете. Друг вариант е създаването на специално табло с различни изрезки от списания, които ще ви накарат да мислите по-положително. Може и да отделите от свободното си време за любимото хоби. 

Изследване, резултатите от което са публикувани "Psychoneuroendocrinology", проверява какви са нивата на кортизол на 28 участници. Според данните, онези, които са записвали хубави спомени, са с по-малко кортизол, в сравнение с онези, които са разказали за изминали стресиращи събития от живота им. 

Подобряване на съня

Качественият сън е от първостепенно значение за вашето физическо и психично здраве. Ако не спите достатъчно, кортизолът в тялото ви може да се покачи рязко. Също така рязкото ставане и закъсняване сутрин е предпоставка за свъръхпроизводството на хормона. 

В случай, че имате затруднения със съня, правете неща, с които да изхабите излишната енергия и се изморите преди лягане. Също така, ако пиете повече кофеин, той може да ви попречи на лесното унасяне. Избягвайте ползването на електронни устройства непосредствено преди заспиване. 

Здравословно хранене

И храненето има важна роля за покачване на хормоните на стреса, най-важният от които е кортизола. Захарта, например, е изключително вредна. Според данните, събрани чрез различни изследвания, редовната консумация на големи количества от нея поддържа по-високи нива на кортизола.

Тъмен шоколад, плодове като банани и круши; черен чай, пребиотици и пробиотици, са онези храни, които са полезни за понижаване хормоните на стреса. Също така е важно да пиете достатъчно вода и други течности, за да предотвратите дехидратацията. 

sport

Източник: IStockphoto

Движение

Интензивните тренировки могат също да повишат кортизола. Според Harvard Health, когато човек тренира и иска да постигне по-добри резултати по-бързо, има риск да се претовари. Тогава се задействат хормоните на стреса, но по-късно през деня те намаляват. 

Поддържане на качествени отношения 

Проблемите с гаджето или семейството могат да повлияят негативно на вашите хормони. Токсичните отношения имат ключово значение за увеличаване нивото на кортизола. Ежедневните конфликти и системният тормоз от страна на някои хора може да ви причини допълнителен стрес. Ето защо поддържайте по-качествени отношения и избягвайте хората, които ви напрягат излишно. 

Автор - снимка
Автор на статията:
Ваня Гъркова

КоментариКоментари