IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Сладък картоф – защо и как е по-полезен от обикновения?

19 ноември 2020 08 30

Богат е на витамин А

Снимка: iStock

Картофите и сладките картофи (батат) може да споделят име, но всъщност те идват от много различни растителни семейства. Бататите произхождат от района на Централна и Южна Америка и са най-богати на бета-каротин. Най-голям производител е Китай, а след него се нареждат Уганда, Нигерия и Индонезия. Докато сладкият картоф произхожда от семейство Поветицови, то обикновеният картоф принадлежи към семейство Картофови.

И двата вида картофи са богати на хранителни вещества, включително много витамини и минерали. Захарта в батата е в по-големи количества, а въглехидратите присъстват повече в обикновения картоф. Съотношението относно витамин А е в полза на сладкия картоф, като там се съдържат 2300% от дневната ви доза, а в обикновения няма да намерите нито един процент.

миене на

Снимка: Pixabay

Докато и двата вида картофи могат да бъдат здравословна добавка към вашата диета, бататите са с по-високо съдържание на хранителни вещества, които могат да предложат допълнителни ползи към цялостното ви здраве. Има много прилики между сладкия и обикновения картоф. Те имат приблизително същото количество калории, въглехидрати и протеини, добри източници са на витамин В6, магнезий и калий. Освен това, както картофите, така и бататите съдържат устойчиво нишесте – вид нишесте, което се усвоява по-бавно и има много ползи за здравето.

Все пак има няколко ключови разлики, които дават на сладките картофи предимство, когато става въпрос за здравето ни. Ето кои са те:

1. По-нисък гликемичен индекс

Важна област, в която сладките картофи се различават от обикновените, е техният гликемичен индекс. Това е скала от 0 до 100, която оценява колко бързо храната ще доведе до повишаване на кръвната захар.

Вареният картоф има висок гликемичен индекс – около 78, докато вареният сладък картоф има междинен – 63. Това означава, че първият вид се разграждат по-бързо до захари в храносмилателния тракт, което води до скок в кръвната захар. Тези числа са важни, тъй като яденето на храни с обикновен гликемичен индекс може да помогне за понижаване на кръвната захар и за коригиране на теглото ви.

2. Повече антиоксиданти

Много от хранителните вещества в двата вида картофи съдържат съединения, които действат като антиоксиданти и предпазват клетките от оксидативен стрес. Това е важно, тъй като той е свързан със сърдечни заболявания, рак и мозъчни заболявания като болестта на Алцхаймер.

сладък картоф

Снимка: iStock

Сладките картофи имат по-високи нива на ключови витамини, които действат като антиоксиданти, включително витамин А и витамин С. Те също така съдържат антиоксидантни растителни пигменти, които не присъстват в обикновените картофи – например оранжевите батати са с високо съдържание на бета-каротин, а лилавите имат повече антоцианини.

Ползи от приема на сладки картофи

1. Подобряване на зрението

Сладките картофи съдържат каротеноиди, които са антиоксиданти и са отговорни за много от ползите на храната, включително за поддържане на добро зрение. По-специално, бета-каротинът е отговорен за оранжевия цвят на бататите и е полезен за зрението, тъй като се превръща във витамин А.

сладък картоф

Снимка: Pixabay

„Витамин А е част от съединение, наречено родопсин, което е необходимо за съществена адаптация към светлина и тъмнина. Следователно доброто зрение зависи от приема на този витамин“, казва диетологът Роберта Андинг пред Insider. Освен това, проучване от 2013 година установява, че каротинът, заедно с други хранителни вещества като витамин С, Е и цинк, може да помогне за намаляване риска от свързани с възрастта очни заболявания.

Всичко, от което се нуждаете, е един сладък картоф на ден. Той съдържа 1403 микрограма витамин А, което се равнява на 156% от дневната ви препоръчителна доза.

2. Подсилват имунната система

Антиоксидантите в сладките картофи също могат да предпазят имунната система от свободните радикали. Последните се произвеждат в резултат на нормалния клетъчен цикъл или могат да бъдат причинени от замърсители в околната среда или UV радиация. Свободните радикали могат да увредят ДНК на здравите клетки, включително и тези на имунната система, които са ни нужни за борба с инфекциите.

сладък картоф

Снимка: Pixabay

Антиоксидантите могат да се борят с това увреждане и да поддържат имунната система силна. Освен това, наличието на витамин А в сладките картофи помага на имунитета. Изследванията  показват, че той поддържа Т-клетките – вид бели кръвни клетки, които са от решаващо значение за имунната функция.

3. Полезни са за диабетици

На хората с диабет често им се казва да ограничат приема на обикновени картофи, тъй като те са с висок гликемичен индекс. Именно затова е по-добре да се насочите към бататите, ако страдате от подобно заболяване.

Как да включите и двата вида картофи в менюто си?

Като цяло повечето методи за приготвяне на картофи и батати са здравословни, включително печене, варене или приготвяне на пара. Всички те запазват хранителната стойност и не отнемат от здравословните ползи.

сладък картоф

Снимка: Pixabay

Яденето на необелени картофи може също да осигури допълнителни хранителни вещества като фибри, желязо и калий, но при сладките картофи обелката може да бъде доста трудна за смилане. Не е добре да пържите картофите, тъй като това се отразява доста пагубно на здравето ви. Според проучване от 2017 година, яденето на пържени картофи поне два пъти в седмицата удвоява риска от ранна смърт.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари