IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Тъжни деца и плюшени мечета като секс играчки – скандалната реклама на Balenciaga

25 ноември 2022 16 30

Къде чертаем границата на модното въображение

Снимка: iStock

Снимка: iStock

През последните години сме свикнали да виждаме какви ли не скандални реклами, които целят да създадат дебати в обществото и по този начин да привлекат повече внимание към марката, която представляват. Все още помним „грешния“ ход на H&M с чернокожо хлапе, облечено в зелен суитшърт, върху който пишеше „Най-готината маймуна в джунглата“. От магазина веднага се извиниха и премахнаха рекламата, но темата вече бе зачекната – има ли граница, когато говорим за пиар действия, или е време да спрем да приемаме нещата толкова сериозно?

Всички сме чували израза „Няма лоша реклама“. Но дали наистина е така? Дали наистина всичко в рекламния бизнес е позволено? Дали целта оправдава средствата? Редно ли е да се прекрачват каквито и да било граници, за да се постигне огромен интерес било то към дреха, напитка, обувки и всичко останало? Къде е границата на допустимото и кога трябва да кажем „достатъчно“?

Всички тези въпроси излязоха на преден план заради последната реклама на Balenciaga. Марка с огромно реноме, която никой не подозира, че би направила каквато и да било грешка в начина на рекламиране на собствените си артикули. Все пак тя е една от централните теми в Седмицата на модата в Ню Йорк, Париж и Лондон. Лейбъл, който съвсем наскоро пусна кампания със звезди като Изабел Юпер, Никол Кидман и Бела Хадид.

Но същият този лейбъл направи грешна стъпка, която остави на заден план всичко постигнато досега. Социалният профил на Balenciaga в Instagram дори няма публикации. Последователите на марката се топят с всеки изминал ден, а критиките валят една след друга. Причината? Скандална реклама с участието на деца, държащи плюшени мечета в кожени колани, сякаш са роби или плод на извратена сексуална фантазия.

Малките модели изглеждат повече от притеснително заради безизразните си лица, неприсъщи на обикновени деца. Сякаш кукли са застанали пред камерата и само чакат някой да натисне бутон на гърба им, за да се усмихнат. Бутонът обаче явно не работи, защото тук усмивки няма. Емоции – също. Но пък за сметка на това има мечета в мрежести корсети и опасани с кожени колани. А зад всичко това седи едно име – Balenciaga.

На една от снимките виждаме момиченце с рижава коса, което е застанало върху голямо легло с възглавници, очила, кърпи, чанти и какво ли още не от производството на известната испанска модна къща. Вместо в ръцете си да държи нещо, присъщо за годините му, детето здраво е хванало кожен колан, от който виси бяло мече с черен мрежест корсет. Плюшената играчка сякаш има и насинено око, а около врата ѝ е сложен чокър.

В друг кадър виждаме момиченце, което този път се е качило върху диван, а в ръцете си държи лилава плюшена играчка, отново опасана с кожени колани.

Потребителите в социалните мрежи веднага излязоха на протест, призовавайки марката да се извини и да премахне рекламите. Част от тях първоначално не вярваха, че всичко това е вярно, но след това се убедиха и се присъединиха към критиците.

„Страшно е колко много възрастни участват в това. Родители, фотографи, креативни директори, копирайтъри, уеб дизайнери, продуценти, мениджъри, пиари. И нито един от тях не сметна всичко това за странно?“, пита един потребител. Друг допълни, че цялата реклама е ужасяваща и грешна.

Един потребител в Туитър дори посочи, че в кампанията умело е скрит и документ от Върховния съд по дело за детска порнография, използван като реклама на чанта. Показаните съдебни документи са от дело през 2008 година, в което съдът потвърждава федерален закон, забраняващ разпространението на детска порнография.

Je t'aime Balenciaga!

Чар или бедствие: Balenciaga представи чанти като опаковки от чипс

Не пипай, това е Balenciaga!

Малко след огромната вълна от недоволство, която се вдигна като цунами към Balenciaga, марката излезе с официално съобщение. „Искрено се извиняваме за обидите, които нашата празнична кампания може да е причинила. Чантите ни във форма на плюшени мечета не трябваше да бъдат рекламирани от деца. Премахнали сме снимките от всички платформи“, се казва в изявлението.

Какво мислите за тази реклама – умел пиар ход или грешна стъпка?

За още модни тенденции и новини от света на модата последвайте Tialoto в Instagram и харесайте страницата ни във Facebook.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари