IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Най-добрите храни за здрава коса

11 март 2021 14 30

Преди да се насочите към витамините, пробвайте с нещо здравословно

Снимка: Pexels

Не е тайна, че всички искаме пищна, лъскава и здрава коса, но много от нас не осъзнават, че храната, която ядем, може да ни помогне да се сдобием с такава. Истината е, че ключът към здравата коса е да се уверите, че получавате и усвоявате всички хранителни вещества, от които се нуждаете. Те са важни както за организма, така и за косата и може дори да ви спестят покупката на витамини и добавки.

„Диетата оказва огромно влияние върху здравето и външния вид на косата ни по толкова много начини“, казва диетологът Моли Кимбъл пред InStyle. Тя допълва, че хранителният дефицит от почти всеки тип може да повлияе отрицателно на здравето на косата. Например, твърде малкото протеини или мазнини могат да доведат до косопад. Същото важи и за дефицитът на микроелементите като витамини C,D и Е, желязо, цинк, ниацин и биотин.

суха коса

Снимка: iStock

Ако подозирате, че имате дефицит на някой от тези макро или микроелементи, Кимбъл препоръчва да се обърнете към вашия лекар за изследване на дефицит на хранителни вещества, за да откриете основната причина за проблема и да коригирате дисбалансите.

От друга страна, зареждането на вашата диета с ключови хранителни вещества и съединения, които са се доказали в подкрепа на здравето на косата, може да ви помогнат доста.

Ето какво трябва да присъства в менюто ви, за да имате здрава и красива коса

Храни, богати на протеин

Кимбъл казва, че недостигът на протеин може да доведе до изтъняване и загуба на коса, поради което богатата на протеини диета е толкова важна. Плюс това, аминокиселини като цистеин и митионин са от съществено значение за синтеза на кератин – вид протеин, който придава на косата еластичност и блясък.

Как всъщност да сте сигурни, че получавате достатъчно протеин, от който тялото ви се нуждае? „Най-лесното правило е да се стремите към половин или един грам протеин на един килограм телесно тегло“, предлага Кимбъл. Постните меса и яйцата са чудесни възможности, но ако спазвате растителна диета, може да заложите и на нещо друго.

Ето списък с храни, богати на протеини, които да включите в диетата си

♦ Риба

♦ Кисело мляко

♦ Постни меса

♦ Домашни птици без кожата

♦ Яйца

♦ Бобови растения

♦ Киноа

♦ Тофу и други продукти от соя

♦ Костен бульон

Мазнини

Мазнините отдавна са се сдобили с лоша репутация, но Кимбъл казва, че не трябва да ги изключвате от диетата си. Но как да разберете кои мазнини са полезни и кои да избягвате? Кимбъл препоръчва да се търсят дълговерижните полиненаситени мастни киселини, като омега-3.

Запасете се със следните храни, за да сте сигурни, че приемате правилните мазнини:

♦ Сьомга

♦ Лен

♦ Орехи

♦ Зехтин

♦ Авокадо

Витамин D

Това правило изисква малко повече работа от другите. Кимбъл казва, че е малко вероятно да получите достатъчно витамин D само от диетата си, за да задоволите нуждите на тялото. „Само няколко храни са естествено добри източници на витамин D. Например, една супена лъжица масло от черен дроб на треска осигурява 1360 IU витамин D, но колко от нас го ядат. Порция от дива уловена сьомга има около 570 IU“, казва тя пред InStyle.

слънцезащита, SPF,

Снимка: iStock

И така, ако приемем, че не ядете масло от черен дроб на треска всеки ден, как тогава да си набавите витамин D? Кимбъл казва, че слънцето е най-добрият източник, който е достъпен за всички. Повечето хора се нуждаят от 10 до 15 минути пряка слънчева светлина, за да се синтезира витаминът в организма им. Разбира се, твърде дългото излагане на ултравиолетови лъчи може да причини увреждане както на кожата, така и на косата, така че е от решаващо значение да ограничите времето си под слънцето. Препоръчваме ви винаги да използвате слънцезащитни кремове, които са с висок фактор.

Все пак може да нямате възможност да се излагате дори и за 10 минути на слънце, което може да предизвика дефицит на витамин D. Тогава Кимбъл предлага да се насочите към добавки, които съдържат витамин D3. Преди да предприемете такава стъпка, е важно да потърсите консултация с лекар.

Витамин Е

Друго хранително вещество, което според Кимбъл е от решаващо значение за здравето на косата, е витамин Е. Получаването на достатъчно количество от него може да удължи и сгъсти косъма, както и да подобри здравето на скалпа.

жена, дълга

Снимка: iStock

„Доказано е, че добавянето на 100 мг дневно увеличава общия брой на космите върху скалпа“, казва Кимбъл. Някой от най-добрите хранителни източници на витамин Е включват бадеми, слънчогледови семки и масло от пшенични зародиши.

Здраво тяло – здрава коса

„Фокусирайте се върху изчистването на нещата, за които сте сигурни, че не са полезни за организма“, казва Кимбъл. Според нея, това са сладки напитки и рафинираните въглехидрати. Важно е да запомните, че ако искате да постигнете здрава коса, промяната трябва да започне отвътре навън.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари