IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Без Тейлър Суифт и Джъстин Бийбър в TikTok – борбата за авторски права е ожесточена

2 февруари 2024 16 30

От Universal Music не успяха да постигнат споразумение със социалната мрежа

Снимка: iStock

Снимка: iStock

TikTok току-що стана много по-тихо място.

Universal Music Group – най-голямата музикална корпорация в света, която държи правата за песните на повечето от познатите ни певци, свали целия си музикален каталог от TikTok, след като двете страни не постигнаха споразумение относно заплащането на авторски права за използваните мелодии в социалната мрежа. 

В отворено писмо до музиканти и автори на песни от UMG обявиха, че представителите на TikTok не са се съгласили с тях по ключови въпроси за заплащане, безопасност и използването на изкуствен интелект. Групата на лейбъла заяви, че носи основна отговорност за своите артисти, която е много по-голяма от последиците, които биха последвали след напускането на TikTok и изтеглянето на музиката. 

„Винаги ще се борим за нашите артисти и автори на песни и ще отстояваме творческата и търговската стойност на музиката“, казват от UMG.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by ONE37pm (@one37pm)

TikTok не забави своя отговор, обвинявайки корпорацията в алчност и лъжа. Настоящият договор между двете страни изтече на 31 януари и след това музикалният каталог на компанията не беше достъпен в приложението. От UMG потвърдиха за разтрогнатите отношения в изявление до Billboard, наричайки позицията на TikTok „ужасно остаряла“ и допълниха, че не виждат начин двете страни да продължат напред. 

Изпълнители и преди са премахвали музиката си от TikTok, но действие в подобен мащаб се случва за първи път в историята на приложението

Защо Universal премахнаха музиката си?

В писмото на UMG се цитират три опасения – обезщетение, защита от изкуствения интелект и онлайн безопасност. От корпорацията казват, че TikTok иска да плаща на артистите само част от цената на други социални платформи, но съставлява едва около 1% от общите приходи на компанията. Също така се критикува и все по-честото използване на ИИ във видеата в TikTok, като приложението е обвинено, че спонсорира и насърчава заместването на истински изпълнители с изкуствени. От UMG също така се опасяват от непоследователността в модерирането на съдържанието в TikTok на фона на „приливната вълна от реч на омразата, фанатизъм, малтретиране и тормоз в платформата“, които засягат техните артисти. 

UMG твърди, че TikTok е започнала да прибягва до тактики за сплашване в преговорите си, като премахва музиката на някои от по-неизвестните изпълнители. „TikTok се опита да ни принуди да приемем сделка, струваща по-малко от предишната, много по-ниска от справедливата пазарна стойност и неотразяваща техния експоненциален растеж“, казват от музикалната корпорация. 

Чия музика изчезва?

UMG е най-голямата компания от големите играчи на музикалния пазар, заставайки над Sony и Warner. Тя включва гигантски поп лейбъли като Republic, Interscope, Def Jam, Capitol и Geffen, като същевременно разпространява музика от други лейбъли. С други думи, това е много по-голямо от една звукозаписна компания. И това не обхваща просто изпълнители, подписали договор с лейбъли UMG – това развитие ще засегне и автори на песни, чиято музика е публикувана от Universal Music Publishing Group, която включва някои изпълнители, които са подписали договор с лейбъли извън UMG като изпълнители.

Имайки предвид това, трябва да сме подготвени, че няма да чуваме музика от Тейлър Суифт, BTS, Дрейк, Ариана Гранде, Bad Bunny, SZA, Били Айлиш, Адел, Оливия Родриго, The Weeknd, Риана, Джъстин Бийбър и още много други. През 2023 година 12 от 19-те песни номер 1 в Hot 100 на Billboard бяха от изпълнители на UMG. 

Джей Ло сподели сладко, дебютно видео с Бен в TikTok

Нина Добрев превзе TikTok само с две видеа

Джони Деп посвети първия си TikTok на феновете

Какво се случва сега?

С една дума – чакаме да видим кой ще мигне първи

Големият списък от звезди дава предимство на Universal и загубата им ще повлияе сериозно на TikTok, чиято основна характеристика е съдържание на музикални видеоклипове или такива, направени от потребители на фона на известни песни. Все пак приложението има и сделки с другите две музикални корпорации, които засега могат да спасят положението

За още новини от света на звездите последвайте Tialoto в Instagram и харесайте страницата ни във Facebook  

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари