IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Храни, които борят депресията

30 април 2020 08 30

Задължително ги включете в менюто си, ако искате да бъдете по-щастливи

Снимка: Pexels

Депресията обикновено се лекува с терапия или лекарства, но това, което ядете също може да изиграе роля за вашето психично здраве. Някои изследвания показват, че определени диети могат да предотвратят или намалят нивата на депресия.

„Правилният хранителен режим може да даде на мозъка повече от необходимото, за да избегне депресията или дори да я излекува“, казва д-р Лиза Москони пред „Insider“. И докато някои от факторите, които причиняват депресия не могат да бъдат контролирани от човека, то той лесно може да промени начина си на хранене.

депресия pexels

Снимка: Pexels

Храната може да повлияе на определени хормони в мозъка като серотонин, които помагат за контролирането на настроението. Приблизително 95% от този хормон се произвежда в стомашно-чревния тракт, което още повече показва, че правилното хранене влияе на емоционалното състояние.

Според доклад, изготвен през 2014 година, хора, следващи Средиземноморската диета, изпитват по-малко спадове в настроението от тези които не следват никакъв хранителен режим. Тази диета се базира на приема на плодове, зеленчуци, риба и пълнозърнести храни.

Средиземноморската диета се смята за най-ефективна за борба с депресията, тъй като е богата на противовъзпалителни храни като листни зеленчуци и риба, а същевременно намалява и преработените храни, които могат да причинят проблеми със психическото и физическото здраве.

Храни, които помагат срещу депресията

Мозъкът ви има нужда от определени хранителни добавки, за да произвежда химикали, които да регулират емоциите ви. Затова има храни, които задължително трябва да включите в ежеседмичното си меню, за да бъдете по-щастливи.

Риба

Тук се визира сьомга, скумрия, аншоа, сардини и херинга. Тези риби са богати на омега-3 мастни киселини, които доказано борят симптомите на тежка депресия и намаляват възпалението в тялото.

Пуешко месо

Похапването на пуешко ви осигурява триптофан – аминокиселина, която тялото ви използва за производството на серотонин.

Какао

Някои съединения като флаваноли и процианиди, които присъстват в какаото на черния шоколад, могат да намалят възпалението в организма.

Пробиотични храни

Според учени, храни като кисело мляко и кисело зеле съдържат живи бактерии, които са полезни за балансирането на чревната флора. Това е важно, когато става дума за депресия, защото тези бактерии могат да произвеждат хормони като серотонин и гама-аминомаслена киселина, които регулират настроението ви.

Плодове и зеленчуци

Приемането на храни като плодове и зеленчуци може да бъде едно от най-мощните оръжия срещу възпалението в организма. Те съдържат антиоксиданти, които помагат да защитите клетките си от различни увреждания.

Храни, които да избягвате

Много от храните, които са вредни за физическото ви състояние, се отразяват зле и на психиката ви. Затова трябва да ги избягвате и по този начин ще се предпазите от рязка смяна на настроенията и изпадане в депресия.

В тази графа влизат обработените и пържените храни, които съдържат трансмазнини и редица химикали, които причиняват възпаление в организма. То, от своя страна, може да доведе до депресия и дори деменция. Такива храни са чипс, бисквити и други пакетирани продукти, бял хляб и мазни меса като бекон и наденици.

депресия pexels

Снимка: Pexels

Захарта също е лоша за психическото ви здраве. Ако спазвате хранителен режим, в който приемате много захарни храни или напитки, това може да доведе до по-голям риск от депресия. Причината е, че захарта увеличава възпалението и може да дестабилизира кръвната ви захар.

Когато тя падне твърде ниско, може да проявите симптоми като нервност и неспособност да се концентрирате, а високата кръвна захар причинява умора.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари