IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Цвекло – 6 доказани ползи от приема му

21 ноември 2020 10 30

Как кореноплодното може да ви помогне да отслабнете

Снимка: iStock

Цвеклото не е една от задължителните основни храни в диетите на много хора, но вероятно би трябвало да бъде. Този уникален кореноплоден зеленчук може да предложи широк спектър от ползи за здравето – от понижаване на кръвното налягане до подобряване на спортните постижения. Той също така съдържа различни хранителни вещества и съединения, които няма да намерите в много други храни.

Независимо дали добавяте цвеклото в салата, или пиете сока от него, този зеленчук е почти задължителен за вашето диетично меню. По-долу разкриваме шест здравословни ползи от приема му и защо не трябва да го пренебрегвате.

6 доказани ползи от консумацията на цвекло

1. Понижава кръвното налягане

Цвеклото съдържа нитрати, които тялото преобразува в азотен оксид. Това е вазодилататор, който отпуска и разширява кръвоносните съдове, което може да понижи кръвното налягане. Проучване от 2015 година установява, че пиенето на 250 мл сок от цвекло дневно в продължение на четири седмици е достатъчно за понижаване на кръвното налягане при пациенти с хипертония.

Кореноплодният зеленчук също така може да понижи кръвното налягане при хора с наднормено тегло, според проучване от 2014 година.

2. Бори инфекциите

Тъмночервеният цвят на цвеклото се причинява от беталаин – фитонутриент, произведен от растението, който има антиоксидантни свойства. Д-р Дана Хънес казва пред Insider, че беталаинът има противовъзпалителни свойства, тъй като може да потисне ензима циклооксигеназа-2, който е свързан с възпаленията в организма.

цвекло Pixabay

Снимка: Pixabay

Хроничното възпаление може да причини увреждане на здравата тъкан и да увеличи риска от дългосрочни здравословни проблеми като сърдечни заболявания, рак, диабет и болестта на Алцхаймер. „Хроничното възпаление е малко като ръждата по желязо. Ако не я премахнете, тя ще продължава да се разпространява“, казва Хънес.

В проучване от 2016 година изследователите установяват, че системното възпаление е подобрено при тези с високо кръвно налягане след две седмици прием на варено цвекло или сок от сурово цвекло. Сокът от сурово цвекло е дори по-ефективен в борбата с възпалението от вареното цвекло.

3. Помага за отслабването

Когато се опитвате да отслабнете, може да бъде много полезно за вас да ядете храни, които са засищащи, така че да не се чувствате гладни за дълъг период от време. „Цвеклото е с високо водно съдържание и фибри. Това може да ви помогне да сте по-сити и по-хидратирани през деня“, казва Хънес пред Insider. Тя добавя, че зеленчукът е с относително ниско съдържание на калории и е добър източник на протеини.

цвекло Pixabay

Снимка: Pixabay

В 136 грама цвекло се съдържат 3,81 грама диетични фибри, 2,19 грама протеин и 58,5 калории.

4. Помага в храносмилането

Високото съдържание на фибри и вода в цвеклото помага и за храносмилането. Фибрите ви осигуряват нормални движения на червата, което ще предотврати появата на запек. Освен това те могат да помогнат за предотвратяването на хранителни заболявания като рак на дебелото черво, гастроезофагеална рефлуксна болест и дивертикулит.

5. Мозъчно здраве

Тъй като цвеклото може да понижи кръвното налягане, то може да намали и риска от инсулт и други мозъчни проблеми. Нитратите в зеленчука играят главна роля в тази здравословна полза. Проучване от 2011 година, проведено при възрастни хора, установява, че те увеличават притока на кръв към важни области на мозъка, като челен лоб, който е свързан с концентрацията и работната памет.

6. Подобрява физическата активност

Нитратите, открити в цвеклото, могат също да подобрят спортните постижения поради действието, което те имат върху митохондриите. Това са части от клетката, които произвеждат енергия. „Тъй като митохондриите са нужни за произвеждането на енергия в клетката, всичко, което може да ги накара да функционират по-добре, ще помогне за подобряването на спортните постижения“, казва д-р Хънес.

Малко проучване от 2016 година установи, че сокът от цвекло, богат на беталаин, може да подобри представянето при състезатели по лека атлетика. При тях се наблюдава и по-малко увеличение на лактат дехидрогеназата, което е маркер за мускулно увреждане. Друго проучване установява, че нитратите в цвеклото намаляват умората в мускулите.

цвекло Pixabay

Снимка: Pixabay

Не е нужно да прекалявате с приема на зеленчука, за да получите подобни резултати. Дори да ядете цвекло веднъж преди тренировка е достатъчно. Нитратите достигат пик в кръвта около два до три часа след консумацията, така че е най-добре да го консумирате малко преди физическа активност.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари