IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Празници 2020: Как да не се чувстваме виновни от коледното преяждане?

25 декември 2020 13 30

Един чийт дей не трябва да проваля диетата ви

Снимка: iStock

Докато много хора с нетърпение очакват зимата и празниците с много храна, които тя носи, преяждането по Коледа и Нова година може да се превърне в източник на стрес, безпокойство и вина.

Празничните дни обаче не трябва да бъдат свързвани с нарушаване на диетата или здравословните ви навици. Няколко дни наслаждаване на богата храна и обилни порции е малко вероятно да заличат дългосрочния напредък в целите за отслабване или стягане на тялото. За съжаление, коледните лакомства може да предизвикат тревожност, особено ако имате нездравословна връзка с храната.

Ако си позволите да бъдете гъвкави с диетата си и завръщането към здравословните навици след празниците, това може да ви помогне да поддържате желаната фигура и в същото време да се насладите на така вкусните коледни и новогодишни баници. „Трябва да оценявате всичко, което ядете, без да чувствате вина“, казва диетологът Бони Тауб-Дикс пред Insider.

1. Не се чувствайте виновни и не се наказвайте заради храна

Важно е да си позволите да цените храната, особено ако се опитвате да отслабнете или да направите промени в диетата си. Поради тази причина Тауб-Дикс казва, че не харесва концепцията за т. нар. чийт дей, защото това кара човек да си мисли, че прави нещо нередно, когато хапва вкусна храна. Диетологът споделя, че храненето трябва да бъде позитивно преживяване, на което всеки да се наслаждава и да се чувства добре след него.

„Трябва да имате възможност да ядете неща, които харесвате, защото имате право да се наслаждавате на храната си“.

Дори ако усетите негативни странични ефекти от преяждането, като чувство на прекалена ситост, подуване или тревожност, не трябва да се самонаказвате за погълнатата храна. Чувството за вина и срам, свързано с ястие може да окаже негативно влияние върху вашето психично здраве. Противоинтуитивно, този стрес може да ви накара отново да посегнете към храната, която допреди малко сте ненавиждали.

Коледа -

Снимка: Pexels

Същото важи и за детоксикациите и прекомерните упражнения на следващия ден след преяждането. Те допълнително сигнализират на тялото ви, че сте направили нещо нередно и допринасят за създаването на още стрес. Вместо това не забравяйте, че една богата вечеря или цял ден на обилно хранене няма да заличи месеците усърдна работа през годината.

2. Изградете си добри навици

За да се настроите за успех около празничните ястия, Тауб-Дикс препоръчва създаването на добри навици, които може да използвате за различни поводи.

За събития, изпълнени с вкусна храна, тя предлага да дадете приоритет на ястието, което най-много ви привлича и за което си мечтаете от дълго време. Добре е да залагате на малки порции, за да усетите кога точно започвате да се засищате. „Съсредоточете се върху това, което не получавате през останалата част от годината и след това не забравяйте, че то ще остане на масата. Не е нужно да взимате големи порции, които няма да изядете“, казва диетологът пред Insider.

коледа istock

Снимка: iStock

След това, когато се върнете към обичайната си рутина, записването на това, което ядете, може да ви върне обратно в режима. Това обаче не означава да следите стриктно калориите, въглехидратите и захарите. Може да го правите, но не се обсебвайте, защото ще изградите нездравословна връзка с храната, което ще доведе до сериозни проблеми. Също така не е нужно да правите нещо, само за да се похвалите пред приятелите си. По-скоро спазвайте режим за вас самите и постигнете целите си тихо и бавно.

„Няма правилен или грешен начин за влизане във форма и никой няма да ви накаже, ако за малко излезете от пътя“, казва Тауб-Дикс. Тя добавя, че хранителните дневници ви помагат да се свържете с храната и да разберете какво е полезно за вас и какво трябва да пренебрегнете.

3. Избягвайте крайностите

Едно от най-добрите неща, които можете да направите и то важи за цялата година, е да избягвате подхода „всичко или нищо“ във вашата диета. Това означава да не се подлагате на прекалено строги диети. Силно ограничаващите режими могат да направят определени храни още по-изкушаващи, което води до цикли на кратки, неустойчиви ограничения, последвани от преяждане.

„Най-голямата грешка, която хората правят, е да се чувстват така, сякаш трябва да бъдат изключително строги към себе си и диетата, която спазват“, казва Тауб-Дикс. Тя добавя, че много често всички очакват празниците с нетърпение, за да могат да ядат колкото си искат. Проблемът е, че рядко някой мисли какво точно се случва с тялото по време на този период, а строгите ограничения през цялата година влияят зле на коледните и новогодишните хранителни желания.

Коледа -

Снимка: iStock

Вместо да изключвате цели хранителни групи от ежедневието си, диетологът препоръчва да добавите здравословна салата или супа към празничното си меню или да се уверите, че сте напълнили половината чиния с плодове и зеленчуци. По същия начин, вместо да се чувствате задължени да тренирате след коледен пир, по-добре се разходете в парка.

Прости промени като тези ще бъдат по-лесни за изпълнение и по-полезни в дългосрочен план. Това също означава, че няма определени правила за това кога е добре да се отпуснете. Тауб-Дикс съветва да се опитате да останете в унисон с вашите лични предпочитания и да ядете добра храна по начин, който ви кара да се чувствате добре.

„Здравословното хранене е нещо, което трябва да опитвате да правите през по-голямата част от времето. Част от забавлението обаче е да бъдете спонтанни и понякога да изненадате себе си с вкусна и вредна храна“, казва диетологът.

Автор - снимка
Автор на статията:
Дарена Найденова

КоментариКоментари