IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

6 признака, че се нуждаете от фолиева киселина

12 декември 2018 12 20

Тя не е само за бременните

Източник: IStockphoto

Източник: IStockphoto

Фолиевата киселина е водноразтворим витамин, който има важна роля за организма. Тъй като тялото ни не го произвежда, трябва да си го набавя постоянно, защото и не може да „складира“ по-големи количества. За целта е добре да се приемат хранителни добавки и някои конкретни храни.

Повечето хора знаят, че фолиевата киселина трябва да се приема от бременни, за да може да помогне на развитието на плода в утробата. Но витаминът не е полезен само за тях, а и за всички останали.

Според Института по медицина в САЩ, възрастните трябва да консумират по 400 микрограма фолиева киселина на ден. Тя помага на тялото да произвежда и „ремонтира“ ДНК, както и червени кръвни клетки. Когато в него няма достатъчно витамин В9, се появяват няколко неприятни симптома. Вижте кои са те:

Когнитивни проблеми

Фолиевата киселина е изключително важна за централната нервна система. Ако имате недостиг, ще бъдете раздразнителни, депресирани и трудно ще се концентрирате върху задачите си.

Болки в тялото

При тежки случаи на анемия, причинена от дефицит на фолиева киселина, до мозъка достига по-малко кислород, отколкото би трябвало по принцип. Така артериите в мозъка се подуват и хората изпитват главоболие. Същият дискомфорт може да се усети и в други части на тялото, например гърдите и краката, което може да се дължи и на липса на желязо.

Бледа кожа

Хемоглобинът – протеин, съдържащ се в червените кръвни клетки, е отговорен за транспортирането на кислород от белите дробове до всичките ви телесни тъкани. Когато вие не приемате фолиева киселина, намалява количеството на червени кръвни клетки и съответно хемоглобинът. Това може да причини бледа кожа, слабост в мускулите, умора, скованост в ръцете и краката и други.

Задух

Ако забелязвате, че се задъхвате по-често при дейности, при които преди не се е случвало, най-вероятно се нуждаете от повече фолат. Това означава, че в тялото ви няма достатъчно червени кръвни телца и не достига достатъчно кислород до някои органи. Заедно с това може да усетите замайване.

Храносмилателни проблеми

Гадене, повръщане, болка в стомаха и диария след хранене може да са първите признаци, че не приемате достатъчно от витамина – било то чрез добавки или храната.

Намалено чувство за вкус

Според някои изследвания, недостигът на фолиева киселина може да доведе до проблеми с вкусовите рецептори. Те не могат да изпращат съобщения до мозъка чрез нервната система поради някои изменения по езика.

За да се заредите с нужната дневна доза фолиева киселина, яжте зеленолистни зеленчуци, аспержи, броколи, цитрусови плодове, грах, боб, леща, авокадо, брюкселско зеле, цвекло, семена и ядки, моркови.

Четете още:

За по-здрава имунна система: Цитруси, джинджифил и чесън

Вкусни и полезни: Защо да похапвате броколи?

Какво се случва с тялото ви, ако ядете половин авокадо на ден?

Автор - снимка
Автор на статията:
Ваня Гъркова

КоментариКоментари