Седем седмици преди Великден започва Великият пост. Той е най-строг и продължителен, като целта му е християните да прочистят както телата, така и душите си.

От 10 март много хора започнаха да постят като изключиха всички животински продукти от менюто си. Важно е да се отбележи, че през целия пост може да се яде риба само два пъти – на Благовещение, но само ако не се пада през Страстната седмица, както и на Връбница. Не се яде месо след Неделя Месопустна, а млякото, млечните продукти и рибата се преустановяват след Неделя Сиропусна.

Крие ли постът риск за здравето?

Според специалисти по хранене и диетика, постът кара човек да се извиси на духовно ниво, но го лишава от ценни микроелементи. Някои дори препоръчват по-умерен пост, в който да присъстват млякото и млечните продукти.

Когато не се яде месо, белтъчините, които липсват на организма, трябва да бъдат заместени с такива от растителен произход. В противен случай се нарушава балансът в организма.

Недостатъчното количество белтъчини в тялото води до дефицит на витамините А, D, Е. Освен това често се появява анемия, защото месото и жълтъкът в яйцето са основни източници на желязо. Проблеми с кожата, разслояване на ноктите, обилен косопад, също могат да се появят заради ограничения в храненето.

По време на Великденските пости приемът на калории е силно ограничен. Това води до забавяне работата на метаболитната система, защото организмът се опитва да пести енергия, за да се чувства във форма.

Постите могат да променят качеството на съня. Доказано е, че в месото има полезни вещества, които карат хората да спят по-добре. Когато на тялото му липсват и протеини, мускулната маса спада, но мазнините не се топят, което е по-зле за здравето.

Според ендокринолози, при някои хора строгият пост може да отключи хормонален проблем. Тези хора може просто да са били предразположени към него, но след като са се лишили от някои храни, да се разболеят.
Повечето специалисти по хранене са на мнение, че е най-добре човек да пости няколко дни, а не 40, както е по традиция, за да бъде здрав. По този начин ще успее да пречисти организма от токсини. Това обаче не важи за бременните, кърмачките и хронично болните.

Как да се храните балансирано по време на поста?

1. Компенсирайте липсата на животински белтъчини с прием на бобови култури или зърнени храни.

2. Яжте плодове и зеленчуци, богати на витамин С, защото той подобрява усвояването на желязо. Може да консумирате грах, карфиол, зеле, чушки, лук, киселец, коприва, цвекло, цитруси, ябълки и други.

3. За да приемате достатъчно калций, яжте пълнозърнест хляб, спанак, коприва, ядки, сушени плодове и боб.

4. За да не се лишавате от витамини от група В, яжте повече зърнени храни.

5. Пийте достатъчно вода.

6. Всеки ден се хранете разнообразно.