Обичате ли да ходите на фитнес? Ако сте от онези хора, които се грижат за фигурата си и тренират поне няколко пъти седмично, то със сигурност знаете, че хигиената след всяко посещение е много важна. Но в залата също трябва да се спазват определени правила. Как постъпвате, ако от уреда, който искате да използвате, току-що става някой, който е оставил по него обилно количество пот?

Влагата е най-благоприятната среда за развитие на бактерии. Спортуващите хора се потят обилно, освен това може да са облечени с дрехи, които са използвани няколко пъти. Хващайки с ръцете дръжките на велоергометъра, ползвайки седалката му, сядайки на място, което е непочистено (дали уред или дивана в съблекалнята), вие рискувате да хванете различни инфекции.

По данни на проучване от 2014 г., публикувано в Международното списание за изследване на околната среда и общественото здраве, във всеки фитнес има поне 25 различни вида бактерии, които се развиват по повърхностите на оборудването. Според доклада, гиричките са с до 48 пъти повече бактерии отколкото тоалетната чиния.

Бактериите обаче не са най-притеснителни. Ето четири инфекции, с които може да се заразите, ако не внимавате при спортуване:

1. Трихофития

Това състояние се причинява от гъбична инфекция, която предизвиква образуването на кръгообразни отпечатъци по кожата. Те приличат на тези при атопичен дерматит. Инфекцията се предава чрез директен контакт на кожа с кожа с инфектиран човек или от контакт със заразено пространство. Именно носенето на по-тесни дрехи като клиновете за спортуване, влажната среда, споделяне на едни и същи постелки, са предпоставка за развитието на петната.

За щастие, трихофитията се лекува с противогъбични препарати, най-често кремове, с които се мажат засегнатите участъци.

2. Стафилококи

Едни от най-често срещаните микроби в тренировъчните зали. Те са потенциално най-опасните, тъй като някои видове могат да причинят инфекции в кръвта, ставите и костите. Повечето не са животозастрашаващи, но не са приятни за гледане. Може да се заразите със стафилококи, ако се допрете до кожата на човек, с когото спортувате, ако се докоснете до мръсния под, постелка или уред. Хората, които са със слаба имунна система, са се изгорили, порязали или имат малки рани по ръцете и други части на тялото, са с най-висок риск от заразяване.

Може да имате сърбеж или повишена температура в засегнатата област. Ако ви се появят жълти корички, болезнени червени пъпки или по-големи абсцеси на кожата, потърсете лекарска помощ. Обикновено дерматолозите предписват антибиотик.

3. Гъбички

Дали по кожата или по ноктите, те са много неприятни и не се махат лесно. Всички спортисти имат проблеми с тях, но мъжете са по-предразположени, защото повечето имат професии, които изискват носенето на специални работни обувки. В тях и маратонките краката се запарват и кожата не може да диша.

Зачервена, сърбяща и лющеща се кожа са основните признаци на заразяването с гъбички. Но пораженията по ноктите са по-сериозни. Плочката става по-дебела, променя цвета си, разслоява се.

Има противогъбични агенти, които са доста ефективни. За ноктите се продават специални лакове, които елиминират гъбичките след определен брой нанасяния. Може да минат месеци преди ноктите да се нормализират.

4. Фоликулит

Представлява възпаление на космените фоликули. Въпреки че най-често се причинява от бактерии като стафилококи, инфекцията може да е резултат и от гъбички или запушени с мръсотия пори по кожата. Може да се заразите, ако се изкъпете в банята на фитнеса, стъпвайки без чехли на земята, ако ходите боси из съблекалнята или носите твърде стегнати дрехи по време на тренировки, ако се осъществява твърде голямо триене, което да увреди космените фоликули. Иначе средствата срещу акне са подходящи и при фоликулит.

Как да се предпазите?

Носете спортни дрехи, които са ви удобни. Избягвайте твърде тесните клинове и изкуствени материи, които предразполагат към потене, задържат потта и възпрепятстват охлаждането на кожата. Дезинфекцирайте всички повърхности, на които сядате или се опирате. Дори минете с парцала местата, на които се държите на пътеката за бягане. Купете си специално бельо за спортуване, за предпочитане памучно. Винаги перете кърпата след тренировка и я заменяйте с чиста. Когато се събличате в съблекалнята, постилайте нещо на мястото, на което сядате. Сменете чорапите и маратонките, като ги отделете от дрехите. Винаги се къпете след тренировката, за да премахнете мръсотията, попаднала в кожата.