IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

6 доказани ползи от приема на селен

30 март 2020 08 40

Той предпазва организма от инфекции

Снимка: iStock

Селенът е едно от жизненоважните вещества за по-силен имунитет. Благодарение на антиоксидантните му свойства, той пречиства организма от токсини, бори се с оксидативния стрес, подпомага метаболизма и работата на щитовидната жлеза.

Комбиниран с витамини като А, Е и C, той повишава защитните сили на организма и предпазва от вируси. Ето защо се препоръчва за консумация през този сезон.

Чести настинки, хронична умора, слабост и болка в мускулите, както и нарушения в сърдечната дейност, са основните симптоми при дефицит на селен в организма.

От какво количество се нуждаете на ден?

– за възрастни над 14 години – 55 мкг;
– за деца от 9 до 13 години – 40 мкг;
– за деца от 7 месеца до 3 години – 20 мкг;
– за бебета до 6 месеца – 15 мкг;
– за бременни и кърмачки – до 60 мкг.

Кои са най-големите ползи от приема на селен?

бразилски орех,

Pixabay

1. Подсилва имунната система

Ако имунната ви система не работи добре, вие може лесно да се разболеете при първата потенциална заплаха за нея – бактерии, вируси, паразити и други. Приемайки селен, вие ще я подсилите, защото минералът действа като антиоксидант. Той намалява оксидативния стрес, който разрушава клетките в тялото и така понижава възпалението, с което тръгва всяка инфекция.

По данни на „Healthline“, по-високите нива на селен в кръвта се свързват и с по-силен имунен отговор на организма, което е от голямо значение, особено по време на пандемия.

Когато в тялото има недостиг на селен, имунитетът се понижава и забавя имунния отговор. Добавките, както и храните, които го съдържат, могат да повишат имунитета на хора с грип, туберкулоза и хепатит С.

2. Той е силен антиоксидант

Когато свободните радикали атакуват тялото, те забавят работата на много органи и системи. Селенът, който има антиоксидантни свойства, се бори с тези процеси и защитава тялото от болести.

Прекомерно тютюнопушене и употреба на алкохол, както и хроничен стрес, са основните рискови фактори, водещи до повече оксидативен стрес.

Попаднал в тялото, селенът неутрализира свободните радикали и предпазва клетките от увреждане.

селен

iStockphoto

3. Предпазва сърцето

По-ниските нива на селен в тялото са свързани с повишен риск от сърдечносъдови заболявания. Според няколко независими проучвания, цитирани от „Healthline“, когато нивото на минерала в кръвта се повиши с 50%, рискът от сърдечни заболявания намалява с 24%.

Тъй като е силен антиоксидант, той понижава възпалението – един от основните рискови фактори за увреждане на сърцето. Така например възпалението и оксидативния стрес са свързани с появата на атеросклероза или натрупване на плаки в артериите.

4. Подпомага щитовидната жлеза

Селенът е изключително важен за правилното функциониране на щитовидната жлеза. В нейната тъкан има много повече от минерала, отколкото в други по-големи органи в тялото.

Минералът играе съществена роля в производството на тиреоидни хормони. Щитовидната жлеза регулира метаболизма, регулира растежа и развитието на организма, ето защо е особено важно да функционира нормално.

Неслучайно при хора, които имат тиреоидит на Хашимото – вид хипотиреоидизъм (жлезата има понижени функции), имунитетът е понижен и те трябва да приемат повече селен.

яйца, закуска

Pixabay

5. Поддържа здравето на мозъка

Селенът предотвратява загуба на паметта и деменция. Така например, болните от болестта на Алцхаймер имат проблеми с мозъка и не помнят много неща.

От друга страна, заради оксидативния стрес и някои други здравословни състояния, се появяват болестта на Паркинсон и множествената склероза, при които се откриват по-ниски нива на селен в кръвта.

Няколко изследвания доказват, че пациенти с алцхаймер, които приемат повече антиоксиданти чрез добавки и храни, имат по-добра памет. Минералът може да е полезен и при хора с нарушение на когнитивните функции.

Много лекари препоръчват средиземноморската диета (високо съдържание на морски дарове и ядки, богати на селен) на пациенти с алцхаймер и паркинсон.

6. Подобрява състоянието на кожата и косата

Селенът може да се приема и при проблемна кожа. Като антиоксидант, той прочиства кожните клетки и намалява възпалението, което е основният причинител на акне. При това отпушва добре порите.

Освен това, той спомага за детоксикацията на скалпа, което е предпоставка за подобряване на растежа на косата и намаляване на пърхота. В комбинация с цинк, селенът има положително действие при хора, оплакващи се от системен косопад.

Тази публикация ви дава само насоки за благотворното действие на селена върху организма. Ако сте си останали #ОтговорниВкъщи и искате да подсилите имунитета си заради коронавируса, първо се консултирайте с личния си лекар.

Автор - снимка
Автор на статията:
Ваня Гъркова

КоментариКоментари

Цвети Тодорова ( преди 1 месец )
Пия селен за усилване на имунитета веднъж гидишно в края на есента за да се запазя здрава зимния сезон Напоследък се доверявам на този на Виталис Фарма , защото има и витА и вит.С в него
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар